سندی که خواندن قرآن برای کودکان زیر ۱۰ سال را ممنوع می‌کند!

محمدحسین صفارهرندی در ارتباط با چگونگی و چیستی سند ۲۰۳۰ بیان داشت: سازمان ملل از سال‌ها قبل سندی ویژه جهت تحول جهانی تنظیم کرده است که علاوه بر حوزه آموزش و فرهنگ، سایر عرصه‌های زندگی بشر را نیز دربرمی‌گیرد و نام اصلی آن، سند توسعه پایدار ملل است.

وی ادامه داد: نخستین بار سه سال قبل نمایندگانی از کشور و به نمایندگی از دولت در محافلی شرکت کردند که بحث این سند مطرح بود و شاید ندانسته و به عنوان یک سند جهانی آن را امضا و قبول کرده‌اند.

وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بعدها نشانه‌هایی از واقعیات این سند منتشر شد که امروزه برخی از منتقدین به آن ایراد وارد می‌کنند. یکی از مواردی که در این سند مطرح شده، بحث این است که سوخت‌های فسیلی باید از کره زمین رخت برببندند. سوخت‌های فسیلی اصلی‌ترین دارایی ملت‌های منطقه هستند که اتفاقا بیشترین بهره را قدرت‌های بزرگ از آن می‌برند.

صفارهرندی اضافه کرد: کشورهای بزرگ و ابرقدرت منابع تهیه نفتی خود را به واسطه هزینه‌های کلان پیدا کرده‌اند و هم‌اکنون با تنظیم این سند قصد نابودی منابع سوخت‌های فسیلی کشورهای منطقه را دارند و ما باید هوشیار باشیم.

وی ۲۰۳۰ را سند ذلت نظام دانست و عنوان کرد: چرا ما باید زیر سند ذلت خودمان را امضا کنیم؟ ۱۷ موضوع در این سند مطرح شده است. در بخشی از این سند آمده کشورهایی که هنوز علایق دینی و مذهبی را در داخل نظام آموزشی خودشان مهار نکرده‌اند، باید دین‌زدایی کنند.   

سند تحول آموزش و پرورش ما که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و کامل و جامع است را نباید نادیده بگیریم. این جمله را وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح و ادامه داد: ما قبل از اجرایی کردن این سند، سند ۲۰۳۰ را پذیرفته‌ایم که همه مفاد سند داخلی نظام آموزشی کشورمان را نقض می‌کند.

صفارهرندی به معایب و نواقص این سند اشاره کرد و ابراز داشت: در بخشی از سند ۲۰۳۰ آمده که بچه‌ها تا ۱۰ سالگی حق دارند تا علاوه بر زبان مادری، فقط یک زبان بین المللی دیگر را یاد بگیرند. طبق این سند و لزوم عمل به آن، خواندن قرآن برای دانش‌آموزان تا سن ده سالگی را ممنوع می‌کند چرا که زبان قرآن، زبان عربی است.

وی در ادامه بیاناتش افزود: آن‌ها بدون اینکه با اسلام اعلان جنگ کنند، در حال پیاده کردن خواسته‌های خود در کشورهای اسلامی هستند. بخشی از این سند نیز ترویج همجنس‌گرایی است.

وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتقاد نسبت به عملکرد وزارت اطلاعات پرداخت و تصریح کرد: در تعجبم که وزارت اطلاعات رد هر جنبنده خطرناکی را در فاصله چند هزار کیلومتری می‌زند، اما در ارتباط با این سند که سرنوشت یک کشور در گرو آن است هیچ اقدامی نکرد.

صفارهرندی یادآور شد: من در یادم هست که ما وقتی برای دعوت یک فرد خارجی برنامه می‌ریختیم، وزارت اطلاعات ورود می‌کرد و تمام جزئیات زندگی و ویژگی‌های آن فرد را برای ما توضیح می‌داد و ما هم بابت روشنگری تشکر می‌کردیم. سکوت وزارت اطلاعات در بحث تنظیم سند جای بسی تعجب دارد.

وی در اظهارات پایانی‌اش خاطرنشان کرد: هشدارهای امروزی از حدود یک سال و نیم قبل مطرح شده اما دولت گوش نکرده و کار خودش را ادامه داده است. جالب اینجاست که با وجود اعتراض رهبری و دستور بر عدم پذیرش سند ۲۰۳۰، دولتمردان مطرح می‌کنند که موارد مشکل‌دار را حذف و سند را اجرا می‌کنند. از این جا درمی‌یابیم که برخی از وعده‌های داده شده توسط برخی از افراد به اشخاص بیرون از نظام واجب‌تر از وعده‌های داده شده به افراد درون نظام هست.