امیدی به روحانی نیست

طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره سرنوشت انتخابات دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

رسانه‌ها و محافل خارج از ایران نیز به این مسئله بی‌علاقه نبوده و تحلیل‌های مختلفی را پیرامون این مسئله بیان کرده‌اند.

خوانش عمومی این تحلیل‌ها و گزارش‌ها اما نشان از حاکم‌بودن یک روح مأیوسانه نسبت به سرنوشت رئیس‌جمهور روحانی دارد.

فی‌الواقع اگرچه عمده این گزارش‌ها، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های نتیجه‌محور با توجه به نظرسنجی‌های عمومی و رخدادهای مرتبط با سطح مقبولیت نامزدها ارائه شده‌اند اما از فهم روح حاکم بر آنها می‌توان به تخمین‌های جدیدتری هم رسید.

 

*اسپوتنیک: آرای مخالفان روحانی بیشتر است/بی‌بی‌سی: قالیباف روند کارزار انتخاباتی را به‌نفع اصولگرایان تغییر داد

شبکه خبری اسپوتنیک روسیه در همین رابطه طی گزارشی نوشته است: حرکت قالیباف جان تازه‌ای به جبهه مخالفان روحانی داد. این را می‌شد از واکنش طرفداران رئیسی در شیراز و همچنین طرفداران خود قالیباف در تهران مشاهده کرد.

گزارش این رسانه می‌افزاید: همه آمار و ارقام نشان می‌داد که روحانی تا صبح دوشنبه (گذشته) نسبت به رقبای خود پیشتاز بود، اما همین آمار و ارقام می‌گوید که جمع مخالفان وی که میان رئیسی و قالیباف تقسیم شده بودند، بیش از آرائی است که وی فعلا در سبد دارد.[1]

بی‌بی‌سی هم در همین زمینه طی گزارشی تصریح کرد: قالیباف روند تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی را به‌ نفع اصولگرایان تغییر داد؛ او بود که با حملات تمام‌قد به روحانی، حاشیه امنی برای رئیسی فراهم کرد.

این رسانه انگلیسی اذعان می‌کند: با کنار رفتن او شوک روانی مثبتی در جریان اصولگرایی ایجاد شد و با شرایط فعلی بعید است انتخابات دو مرحله‌ای بشود.[2]

 

*بلومبرگ: کار برای روحانی سخت شده است/جریدتک الیوم: روحانی از پایگاه مردمی چندانی برخوردار نیست

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی پیرامون آنالیز انتخابات در جمهوری اسلامی ایران نوشته است: آخرین نظرسنجی‌های انجام شده حاکی از این بوده است که روحانی 42 درصد از آرا و رئیسی 27 درصد و قالیباف نیز 25 درصد آرا را به خودشان اختصاص داده‌اند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: دو جانبه شدن فعلی انتخابات بعید است که اجازه دهد انتخابات به دور دوم کشیده شود. به نظر می رسد کار در همین روز جمعه به پایان خواهد رسید و تحلیل‌گران بر این باورند که با اقدام قالیباف مطمئنا کار برای آقای روحانی سخت‌تر خواهد شد.[3]

پایگاه خبری «جریدتک الیوم» نیز با ترجمه یک مقاله خارجی پیرامون انتخابات ایران نوشت: روحانی در این دور از انتخابات از پایگاه مردمی چندانی برخوردار نیست و علی رغم اینکه تلاش می کند، از برجام به عنوان برگ برنده ای برای جذب آرا مردم ایران استفاده کند، توجه نمی کند که جامعه ایران استقبالی از برجام نکرده است و از این حیث رای دهندگان ایرانی نمی توانند، در این انتخابات حامل مژده و بشارتی برای روحانی باشند.[4]

 

*النهار: روحانی با موانع بزرگی مواجه است/ تحلیلگر شهیر فلسطینی: احتمال پیروزی رئیسی از روحانی بیشتر است

روزنامه لبنانی النهار هم در گزارش راجع به انتخابات دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران نوشت: عملکرد روحانی طی 4 سال گذشته نشان می دهد، وی چندان که در برخی موارد مدعی شده، موفقیتی کسب نکرده است، از جمله اینکه نمودی از تک رقمی شدن نرخ تورم در اقتصاد ایران مشاهده نمی شود.

این روزنامه می افزاید: اظهارات روحانی در بازگرداندن روابط کشورهای اروپایی با ایران نیز ادعایی بیش نبوده و سفر وی به فرانسه را نباید از سرگیری روابط تمام کشورهای اروپایی با ایران و بازگشت مناسبات دو جانبه به حالت عادی و پیش از اعمال تحریم ها معنا کرد.

به نوشته النهار، آنچه گفته شد، تنها بخشی از موانع بزرگ پیش روی روحانی برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران در برابر مهمترین رقیبش ابراهیم رئیسی است که به نظر نمی رسد، با فشاری مواجه باشد.[5]  

روزنامه منطقه‌ای رأی‌الیوم نیز در مقاله‌ای به قلم عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار شهیر فلسطینی، نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی ایران شاید در این دوره از انتخابات، موضع چندان قوی نداشته باشد، در حالی که رقیب او سیدابراهیم رئیسی شاید گزینه بهتری در نظر رای‌دهندگان ایران باشد. رئیسی خود را حامی محرومان معرفی کرده است.

او تصریح می‌کند: نقطه ضعف اساسی حسن روحانی، اقتصاد است که همواره به امضای توافقنامه هسته‌ای با کشورهای غربی افتخار می‌کند و وعده داده بود که شرایط معیشتی مردم با جذب 50 میلیارد دلار در اولین سال امضای توافقنامه و برداشتن کامل تحریم‌ها بهبود بخشد؛ امری که اتفاق نیفتاد و هنوز تحریم‌های آمریکایی‌ها ادامه دارد.

در این تحلیل همچنین می‌خوانیم: به نظر می‌رسد شانس ابراهیم رئیسی بیشتر باشد به خصوص که در این مرحله می‌طلبد که یک رئیس‌جمهور قوی برای مقابله با تهدیدها در کرسی قدرت باشد. و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هیچ‌کس به اندازه ابراهیم رئیسی برای انجام این ماموریت مناسب نیست.