سازمان مدیریت بحران از سال ۹۴ فاقد قانون است

سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 2خرداد) قوه مقننه  پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره  سیل‌ در سیستان و بلوچستان، آدربایجان شرقی و آذربایجان غربی، گفت: ایران یکی از پرحادثه‌ترین کشورهای جهان است و ما باید سازوکار مناسبی را برای پاسخگویی به حوادث و مخاطرات طبیعی فراهم کنیم. در این زمینه نقش مسئولان و دست‌اندرکاران مدیریت بحران مهم است که با جان و اموال مردم گره خورده است.

وی با بیان اینکه  در اغلب کشورها ساختار و جایگاه مدیریت بحران از اقتدار خاصی برخوردار بوده است، ادامه داد: باید همانند سایر کشورها مدیریتی چابک در حوادث داشته باشیم.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور، اضافه کرد: در پی ورود سامانه بارشی از روز پنجشنبه 24 فروردین 96 هشدارهای لازم از سوی سازمان مدیریت بحران به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و کردستان صادر شد. همچنین به منظور اطلاع‌رسانی به‌ هنگام براساس نقش و وظیفه سازمان صداوسیما به عنوان مسئول کارگروه آموزش در سازمان مدیریت بحران هشدار مزبور به این سازمان ابلاغ شد و دستگاه‌های امدادی برای داشتن آمادگی لازم در هشدار سازمان مورد خطاب قرار گرفتند که از جمله آنها معاونت عملیاتی سپاه، سازمان امداد و نجات هلال احمر و وزارتخانه‌های بهداشت، نیرو و راه بودند.

سامانی عنوان کرد: بعد از آغاز بارش‌های سیل‌آسا در آذربایجان شرقی، با دستور وزیر کشور، رئیس مدیریت بحران در اولین ساعات به منطقه اعزام شده و به همراه مسئولان محلی در محل حادثه حضور یافته و به دلیل جان باختن 44 نفر از هموطنان و جهت اظهار همدردی با مردم که همزمان با پیام آرام‌بخش رهبری بود، یک روز عزای عمومی اعلام شد. همچنین با تأکیداتی که مطرح شد استفاده از توان دستگاه‌های اجرایی به ویژه نیروهای مسلح نیز به کار گرفته شد.

وی با اشاره به  وضعیت اعتباری سه استان مذکور تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای 1210 کیلومتر مرز خاکی با افغانستان و پاکستان است، البته بارش‌های پی در پی که از بهمن 95 شروع شد، موجب خسارات زیادی به استان شد، اما در این راستا 730 هزار و 266 میلیون ریال در سال 94 به این موضوع تخصیص یافت و 2 میلیون و 921 هزار و 822 میلیون ریال در سال 95 مصوب شده که در تنفیذ مصوبات سال 96 نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: اعتبارات اختصاص یافته در آذربایجان‌شرقی نیز 85 میلیارد و 23 میلیون ریال به صورت اعتبارات بلاعوض بوده و 380 میلیارد ریال نیز از اعتبارات تملک دارایی است، ضمن اینکه تضمین پرداخت مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی 1000 میلیارد ریال با سود 10 درصد بوده است.

سامانی افزود: در استان آذربایجان‌غربی نیز 24 میلیارد و 900 میلیون ریال اعتبارات بلاعوض تخصیص یافته و تضمین پرداخت مابه‌التفاوت سود و کارمزد تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی 37 میلیارد و 350 میلیون ریال بوده که سود 4 درصد روستایی و 5 درصد شهری را داراست.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های فراروی سازمان مدیریت بحران گفت:‌ از برنامه پنجم توسعه تاکنون با نظر مساعد نمایندگان و مطابق بند دو پیشنهاد کمیسیون عمران تنخواه‌گردان ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی به منظور مقابله با حوادث مترقبه به 4 درصد افزایش یابد، ضمن اینکه به منظور افزایش سرعت عمل و اثربخشی سازمان با اصلاح فرآیند تصویب و تأمین اعتبار که در بند سوم پیشنهادات کمیسیون عمران تأکید شده موافقت کند.

سامانی درباره  عدم اطلاع‌رسانی و اقدام موثر در تجمع مردم که در گزارش کمیسیون عمران به آن اشاره شد، گفت: در ساختار تشکیل سازمان مدیریت بحران کارگروه اطلاع‌رسانی به عهده سازمان صداوسیماست که اطلاع‌رسانی از طریق این سازمان انجام شده و عدم توجه از طریق افراد موجب حادثه شده است.

وی افزود: بلاتکلیف بودن جایگاه قانون برای سازمان مدیریت بحران از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود. این سازمان از سال 94 تاکنون فاقد قانون است. انتظار داریم مجلس در روند تصویب لایحه دولت که اکنون دو سال از ارائه آن به مجلس می‌گذرد، تسریع کند.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به بلاتکلیف بودن جایگاه قانونی سازمان مدیریت بحران، گفت: این سازمان از سال 94 فاقد قانون است و مجلس باید در روند تسریع لایحه دولت که دو سال از ارائه آن می‌گذرد، تسریع کند.