۳۸ میلیون نفر در انتخابات شوراها شرکت کردند

فرهاد تجری سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها، بعد از ظهر امروز در نشست خبری پیرامون جمع بندی انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهار داشت: با گذشت چند روز از انتخابات، هنوز  شیرینی این افتخار آفرینی ملت در جامعه وجود دارد و این را صرف نظر از نتیجه انتخابات می گویم و برای همین از مردم  تشکر میکنم.   

وی گفت: حدود ۳۸۰۰ روستا و ۱۲۴۰ حوزه شهری انتخابات داشتیم ۱۴۱ شهر الکترونیکی بود و تجربه بسیار خوبی را کسب کردیم و در همان شب اول انتخابات اولویت با جمع بندی و شمارش آرای ریاست جمهوری بود برای همین تاخیر پیش آمد در اعلام نتیجه ولی در کل تجربه خوبی را در این دوره داشتیم.

تجری ادامه داد: ۱۳۰ هزار نفر ناظر در سراسر کشور داشتیم که بر صندوق های رای نظارت داشتند و وضعیت انتخابات را رصد می کردند. ۹۶ نفر از نمایندگان مجلس در این انتخابات دخیل بودند که ۴۰ نفر از آنها در قالب نظارت استانی در در انتخابات فعالیت داشتند.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: ۱۴۰۰ نفر تقریبا اعتراض داشتند که از این تعداد اعتراض کننده ۷۰۰ نفر آنها تایید صلاحیت شدند.

وی با بیان اینکه در تهران ۳۹۰۰ شعبه اخذ رای داشتیم؛ خاطر نشان کرد: هیات های نظارت تهران و شهرستان ها از بدو انتخابات تا آخر حضوری فعال داشتند، حتی یک مورد نداشتیم که رای کسی کمتر شمرده باشد.

تجری ادامه داد: کسانی که در خصوص سلامت انتخابات صحبت هایی می کنند با اطلاع حرف بزنند تا به ناحق این فرایند که زحمات بسیاری برای آن کشیده شده، زیر سوال نرود. ما معتقدیم تقلب را نمی توان نفی کرد اما اینکه بخواهیم کلیت کار را زیر سوال ببریم که این امر خواسته بزرگان نیست.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها افزود: جمعیت شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری بالغ بر ۴۰ میلیون و در انتخابات شوراها ۳۸ میلیون که از این میزان ۳۶ میلیون نفر آن آرای صحیح بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین آرای اخذ شده در تهران، خراسان رضوی و فارس بوده است، گفت: کاندیداها ۴۸ ساعت فرصت اعتراض دارند به صورت قانونی دوستان ما نتیجه را به آنها اعلام خواهند کرد.

تجری اظهار داشت: تا کنون۱۱۳ شکایت به هیات نظارت رسیده است که ۷۰ مورد آن در خصوص باز شماری بود که به معنای اعتراض به شمارش است و نه فرآیند انتخابات که نتیجه بررسی مجدد این مساله هم به زودی اعلام می شود.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها افزود: هر جا احساس کنیم تخلفات و جرایم مسولین و مقامات در جابجایی داوطلبین و نتیجه موثر بوده با قاطعیت و اجماع کامل هیات مرکزی با آن برخورد می شود.

وی در خصوص اینکه برخی کاندیداها اعلام شکایت از نتیجه داشتند و خواستار حضور نمایندگان خود در صندوق ها بودند، گفت: خوب بود که کاندیداها، نمایندگان خود را جهت حضور در شعب اخذ رأی پیش از انتخابات به هیات های شهر و روستا اعلام می کردند، این موارد مبنی بر شکایات بعد از انتخابات مطرح شده است.

تجری ادامه داد: در برخی از حوزه ها نه تنها لیست خدمت صفر بوده لیست امید هم صفر بود، باید رای و نظر مردم را در سراسر کشور بپذیریم، آرای ۵۰۰ صندوق را مطابقت دادیم و نفرات بالای تهران را بررسی کردیم که هیچ موردی نداشت و آماده ایم با حضور رسانه ها هم این کار را انجام دهیم.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها ادامه داد: نظارت بر انتخابات وظیفه مهمی است و سپردن این مساله با یک تشکیلات موقتی شاید امر ناپسندی باشد که موجب تضییع حقوق مردم خواهد شد. به طور مثال واگذار شود به یک نهادی همچون شورای نگهبان و یا اینکه شورایی متشکل از سه قوه به طور ثابت باشد این مساله بهتر می تواند انجام پذیرد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در اکثر استان ها دفتر نظارتی دارد و رصد می کند نامزدهای استان های کشور ولی بنده به عنوان ناظر انتخابات شوراها دو سه ماه قبل از انتخابات گرد هم می آییم و ممکن است در برخی تایید و رد صلاحیت ها مشکلاتی ایجاد شود. مجلس وظیفه قانون گذاری دارد نباید وارد اقدامات اجرایی شود.

تجری گفت: این مساله باعث می شود قریب به دو سه ماه وقت نمایندگان را می گیرد و این فرآیند موجب آن می شود که نتیجه مطلوبی در آخر کار به دست نیاید. امیدواریم آسیب شناسی که این دور شد و تا حدودی همه واقف هستند که مشکلاتی داریم به نتیجه مطلوبی در دوره های بعدی منجر شود.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: در بحث اهواز و شمارش آرا و تعرفه هایی که به صندوق ها ریخته شده هنوز نتیجه قطعی نداریم و در حال بررسی هستیم.

وی در خصوص در خواست رئیس مجلس به صورت تلفنی مبنی بر باز شماری، گفت: ریاست مجلس کمترین ورودی در اقدامات هیات نظارت را داشته و این موارد به گونه ای نیست که بگوییم اقدامی فراقانونی است. رسیدگی به صحت انتخابات و شمارش آرا وظیفه قانونی هیات مرکزی است.

تجری افزود: مطلبی که آقای چمران مطرح کردند و اعتراضی داشتند، اگر لازم باشد ایشان می توانند به صورت قانونی اعلام شکایت کنند و پاسخ آن را در زمان مقرر خواهند گرفت و برای هر عزیزی که ابهامی داشته باشد آماده ایم که رفع ابهام کنیم.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها اظهار داشت: اینکه نمایندگان مجلس بر روند انتخابات نظارت داشته باشد امر طبیعی است و جزو وظیفه آنها است. نظر همکاران ما محترم است و بدانیم که قانون نظارت بر شوراها مشکل اصلی است که باید مجلس را از نظارت بر مجلس کنار بگذارد.

وی گفت: هیچ شکایتی از چهره های ورزشی که پیشتر در شوراها بودند، مبنی بر اینکه در این دوره انتخاب نشده اند نداشتیم. آنها به هر دلیلی در این دوره مورد استقبال مردم قرار نگرفته اند.

تجری ادامه داد: از دستگاه های امنیتی به ویژه وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و دیگر مراجع امنیتی به دلیل همکاری خوبی که داشتند تشکر میکنم.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها خاطرنشان کرد: در فرایند بررسی صلاحیت افراد به طور مثال ممکن بود در خصوص مدرک آنها شبه ای بوده باشد که باید از وزارت علوم کسب اطلاع می کردیم و به این معنا است که از مراجعی غیر از مراجع چهارگانه هم استعلام گرفته ایم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همه می دانیم مشکلاتی در فرآیند انتخابات شوراهای شهر و روستا  وجود دارد و لازم است به این سمت رویم که رویکرد حل مشکلات در قانون آن را پیگیر بشویم و شوراها را از نظارت مجلس خارج کنیم تا نتیجه بهتری به دست آید.