انتخابات در هیچ شعبه‌ای به دلیل نقص فنی متوقف نشد
امیر شجاعان رئیس کمیته فناوری و اطلاعات ستاد انتخابات کشور در نشست خبری با حضور خبرنگاران ضمن تبریک مشارکت باشکوه مردم در انتخابات روز جمعه که زبانزد تمام کشورهایی است که در حوزه دموکراسی خود را مدعی می‌دانند، گفت: در انتخابات ۲۵ فرایند داریم که ۲۴ فرایند را در کل شعب اخذ رأی پیاده سازی و اجرا می‌کنیم و یک فرایند هم در ۹ هزار و ۷۰۰ شعبه اجرایی شد.

وی با بیان اینکه امیدورایم تمام فرایند‌های انتخابات به صورت الکترونیکی ساماندهی شود، گفت: ۴ فرایند در روز اخذ رأی رخ می‌دهد که اهمیت بسزایی دارد. اولین مورد احراز هویت رأی دهنده و جلوگیری از رأی تکراری است که ۹۴ درصد افراد مراجعه کننده به صورت برخط احراز هویت شدند و همه آرایی که اخذ شد، سالم بود.

وی با بیان اینکه در تجمیع آرای انتخابات ۲۹ اردیبهشت تمامی استاندارد‌ها رعایت شد، تأکید کرد: مطمئن هستیم هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
 
رئیس کمیته فناوری و اطلاعات ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه  تعداد ٨١٤٥٥٩٠ نفر در انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی رای دادند که ٢٠ درصد آرای کل کشور را شامل می‌شود، افزود: در 141 شهر برای انتخابات شورا‌ها از تجهیزات الکترونیکی استفاده شد که در این ۱۴۰ شهر حدود ۸ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۹۰ نفر به صورت الکترونیکی رأی خود را دادند و ۲۵ درصد آرای کل کشور در حوزه انتخابات شهر وروستا بود.

شجاعان با اشاره به اینکه برای تجمیع آرا در این شهر‌ها به دلیل الکترونیکی بودن کار به سرعت انجام شد و رکورد بسیار خوبی را بدست آوردیم، گفت: در شهر اردکان یزد ظرف ۲۰ دقیقه نتایج اولین آرا بدست آمد.

وی ادامه داد: در ۴۳ شهر از ۱۴۰ شهر در ۳۰ دقیقه نخست نتایج آرا مشخص شد و در ۲ ساعت بعدی نیز نتایج ۱۰۴ شهر دیگر اعلام شد.

رئیس مرکز توسعه الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور تصریح کرد: در هیچ شعبه‌ای به دلیل نقص فنی کار برگزاری انتخابات و رای گیری متوقف نشد، فقط در شهر بوشهر به دلیل گرمای هوا در ساعات پایانی با ازدحام جمعیت روبه‌رو شدیم.

وی افزود: در تخلیه الکترونیکی نتایج آرا از صندوق‌ها در 99.5 درصد شعب کاملا موفق عمل کردیم و توانستیم آرا را به صورت الکترونیکی استخراج کنیم و آن‌ها را به پایگاه داده وزارت کشور تحویل دهیم.
 
شجاعان با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۱۴۴ نامزد در تمام شهر‌ها با هم رقابت کردند، گفت: هزار و ۳۴ نفر منتخبانی هستند که از طریق تجهیزات تمام الکترونیکی رأی آوردند و نتیجه رأی آن‌ها مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار تعداد آرای بانوان بیشتر از آقایان بود تأکید کرد:  50.5 درصد از رأی دهندگان خانم بودند و به واسطه استعلام‌هایی که آنلاین صورت گرفت بیشترین فراوانی در بین سنین ۳۶ تا ۴۵ سال با ۳۸ درصد بوده است.

شجاعان افزود: میزان رأی‌دهندگان در انتخابات شورا‌ها در حوزه تهران امسال در مقایسه با سال ۹۲، ۳۹ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری در شهر تهران شاهد افزایش ۲۷ درصدی تعداد رأی دهندگان بودیم و ۶۶۲ هزار نفر بیشتر از سال ۹۲ رأی دادند.

رئیس مرکز توسعه الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور تأکید کرد: در تهران در دوره قبل هر ۵۷ ثانیه یک رأی می‌گرفتیم، ولی در این دوره هر ۴۶ ثانیه یک رأی اخذ شد.

شجاعان با اشاره به آرای مخدوش شده نیز گفت: اگر برگه رأیی مخدوش و یا اسکن شده باشد حوزه کار الکترونیک نیست در این حوزه تعرفه‌های صادر شده بدون مشکل بودند و جلوی تمامی تخلفات احتمالی گرفته شد.

وی با بیان اینکه در برگزاری انتخابات الکترونیکی تخلفی صورت نگرفت، بیان داشت: فرایند برگزاری انتخابات الکترونیکی به صورتی بود که امکان تخلف وجود نداشت.

رئیس مرکز توسعه الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور درباره الکترونیکی شدن انتخابات در سال‌های آینده گفت: با تجهیزات ما ماکسیمم 10 هزار شعبه می توانستند دارای صندوق اخذ الکترونیکی باشند و در حال حاضر بیش از این مقدور نیست، بنابراین اگر تصمیم به انجام چنین کاری گرفته شود باید میزان تجهیزات را افزایش دهیم تا بتوانیم شاهد برگزاری انتخابات الکترونیکی در کل کشور باشیم.

شجاعان در خصوص عمده‌ترین مشکل برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: یکی از مشکلات ما بحث آموزش بوده که باید وقت بیشتری را در این زمینه صرف می‌کردیم تجهیزات خوب منظوره باید بارکد داشته باشند تا سرعت ورود اطلاعات افزایش یابد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های خاص منظوره اخذ رأی از اهمیت برخوردارند و از آنجایی که برای نخستین بار در شهر تهران تمامی شعب به این تجهیزات مجهز شده بودند کاربران ما از سرعت کافی برخوردار نبودند.

رئیس مرکز توسعه الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور خاطر نشان کرد: مدت زمان استعلام‌های الکترونیکی احراز هویت بین ۳ تا ۶ ثانیه بود، ولی به هر حال در حال مذاکره هستیم تا مواردی اعم از درز برخی اطلاعات در فرایند رأی‌گیری را حذف کنیم.