اظهارات ضد و نقیض مقامات ارشد اطلاعات آمریکا درباره ایران

 دو تن از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا اظهارات متناقضی را درباره آنچه رفتار ایران در خاورمیانه می‌خوانند مطرح کرده‌اند.

بنا بر گزارش شبکه «بلومبرگ»، جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا به منظور بررسی موضوع «تهدیدات جهانی»‌ برگزار شد.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا و رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به منظور ارائه گزارشی در این خصوص در جلسه استماع کمیته سنا حاضر شدند.

«دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا اعلام کرد، ایران به مفاد قراردادی که در سال 2015 با قدرت‌های جهان برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود در ازای لغو برخی تحریم‌ها امضا کرد، پایبند است.

در مقابل، «وینسنت استوارت» رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفت، جمهوری اسلامی به رفتارهای خود به عنوان یک نیروی بی‌ثبات کننده در خاورمیانه ادامه می‌دهد.

این اظهارات متناقض زمانی مطرح شد که سناتور «لیندسی گراهام»، این دو مقام اطلاعاتی آمریکا را در خصوص این سوال که «آیا ایران به رفتار تهاجمی خود در خاومیانه ادامه داده است»، تحت فشار قرار داد.

کوتس در پاسخ به این سوال بدون اشاره به مورد خاصی مدعی شد: «ما شاهد تلاش‌های بسیار زیاد ایران بوده‌ایم که تحریک‌آمیز بوده است. ایران کاملا تهاجمی‌تر شده است».

سناتور گراهام در ادامه رو به رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا کرد تا نظر وی را در این رابطه بپرسد. استوارت در این خصوص گفت: «من واقعا نمی‌دانم آیا لزوما می‌توان گفت، تهاجمی تر. اقدامات ایران در حمایت از «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه از زمان توافق تا کنون بدون تغییر بوده است هر چند مشارکت ایران در یمن افزایش یافته است. اما در عین حال هیچ شواهدی درباره نقض توافق هسته‌ای توسط ایران وجود ندارد».

مدیر اطلاعات ملی آمریکا که نظارت بر 17 نهاد اطلاعاتی آمریکا را برعهده دارد، در پاسخ به این سوال که «آیا ایران از زمان توافق برجام، به تهدید بزرگتری تبدیل شده»، مدعی شد: «ایران قطعا یک تهدید است. اما اینکه آیا تهدید ایران بزرگتر شده یا کوچکتر، آن هم بر اساس توافق برجام، من مطمئن نیستم که بتوانم این مورد را ارزیابی کنم».

کوتس در ادامه، کره شمالی، روسیه، چین، ایران و سازمان‌های افراط گرا را 5 تهدید بزرگ نظامی پیش روی آمریکا اعلام کرد.

استوارت در ادامه توضیح داد: «کشور هسته‌ای و به شدت تحریک کننده کره شمالی، روسیه طغیان‌گر، چین در حال پیشرفت، قدرت منطقه‌ای بلندپرواز ایران، و سازمان‌های افراط گرای خشن تهدیدات پیش‌روی آمریکا هستند. ما در آژانس اطلاعات دفاعی، این تهدیدات را مأموریت بدون شکست خود می دانیم چرا که ریسک شکت در دنبال کردن این مأموریت‌ها برای ما بسیار سنگین است».

رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا ادامه داد: «در ایران، با وجود تحریم‌ها تهران بخش مهمی از منابع خود را به اولیت‌های نظامی نظیر موشک‌های بالستیک و کروز، سامانه‌های دریانوردی، هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌های پدافند هوایی اختصاص می‌دهد که این امر می‌تواند آمریکا و منافعش در منطقه را به خطر بیاندازد».

وی افزود: «دکترین نظامی متعارف ایران برای حفاظت از این کشور در مقابل عواقب سیاست‌های منطقه‌ای تعریف شده است.»