وعده های رئیس جمهور در انتخابات/ آقای روحانی وعده هایتان فراموش نشود!

به گزارش افکارنیوز،انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد و روحانی توانست با احراز اکثریت آراء بازهم ردای ریاست جمهوری ایران را بر تن کند و 4 سال قوه اجرایی کشور را در دست بگیرد.

این در حالی است که وی در طول دوران رقابت های انتخاباتی و سخنرانی های مختلف وعده هایی به مردم داده که بازخوانی آنها بسیار مهم است زیرا مردم وظیفه خود را پای صندوق های رای انجام دادند و حالا وظیفه دولت است به وعده های خود عمل کند.

مهمترین وعده های روحانی در زمینه مسائل اقتصادی به بهبود وضعیت رفاهی و برداشته شدن فقر مطلق در دولت دوازدهم بر می گردد، وعده های روحانی را در زیر با هم مرور می کنیم:

1 - به مردم قول می دهم که در دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت بر بکند.( سفر انتخاباتی به خرم آباد - 24اردیبهشت ۱۳۹۶)

2- دولت دوازدهم برنامه‌ای به منظور بهبود وضعیت رفاهی 8 تا 10 میلیون نفر از خانوارهایی که در پایین‌ترین سطح زندگی می‌کنند دارد. ما برای تحقق این امر طرح سه مرحله‌ای را پیش بینی کرده ایم که با اجرای آن که برای اولین بار در کشور خواهد بود مفهومی به عنوان استاندارد زندگی یا حداقل سطح رفاه را تعریف می‌‌کنیم و درآمد هر کس را که پایین‌تر از آن بود به سطح استاندارد تعریف شده می‌رسانیم. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی)

3- در خصوص توسعه روستایی کشور و حمایت از روستاییان دو سرفصل مسکن و درآمد و اشتغال روستاییان بسیار مهم است. زیرا بدون توجه به این دو رکن، سایر حمایت‌ها نخواهد توانست سبب توانمندسازی روستاها و عدم مهاجرت آنها به شهرها شود. بر این اساس طرح‌های حمایت از روستاییان در دولت دوازدهم عمدتا بر این دو رکن استوار است. یکی از مولفه‌های اصلی افزایش سطح درآمد درآمد روستاییان تقویت و توسعه صنایع روستایی است. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی)

4- اگر همه مردم پای صندوق های آراء بیاید گره های کور کشور گشوده می شود. باید کشور را برای توسعه بیشتر در قرن آینده آماده کنیم. (سفر انتخاباتی به خرم آباد - 24اردیبهشت ۱۳۹۶)

5- عده ای در حال القای این مطلب هستند که چنانچه دولت فعلی ادامه پیدا کند یارانه روستاییان قطع خواهد شد. من از مردم می خواهم که پیام دولت را به همه روستاییان برسانند و به آنها بگویند که این عده دروغ می گویند. در دولت آینده پرداخت یارانه ها ادامه خواهد یافت. (سفر انتخاباتی به خرم آباد - 24اردیبهشت ۱۳۹۶)

6- دولت باید تلاش کند تا با توسعه بیمه برای مردم و نظام اجتماعی و همچنین بالا بردن مستمری مددجویان و افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان در جهت کمک به اقشار متوسط جامعه عمل کند. (سفر انتخاباتی به خرم آباد - 24اردیبهشت ۱۳۹۶)

7- ما اجازه نمی‌دهیم تحریم به کشور برگردد. (سفر انتخاباتی به اردبیل – 27 اردیبهشت 96)

8- ما درخصوص آب خوزستان قدم‌هایی را برداشتیم و باید گام‌های بیشتری برداریم. اولین مصوبه سال ۹۶ تامین آب خوزستان بوده است. ما در دولت دوازدهم این طرح‌ها را به ثمر می‌رسانیم.(سفر انتخاباتی به اهواز – 26/2/96)

9- ویزای ایران و عراق برداشته شود تا مردم راحت‌تر رفت و آمد کنند. .(سفر انتخاباتی به اهواز – 26/2/96)

10- چرا می‌روید در روستاها می‌گویید یارانه شما قطع خواهد شد؟ ما فقط یک حرف داریم، یارانه دهک‌های پایین باید بیشتر شود. نظام تامین اجتماعی عادلانه باید برقرار شود. . .(سفر انتخاباتی به اهواز – 26/2/96)

11- دولت یازدهم برای توسعه زیرساخت‌ها و پهباندها تلاش بسیاری را انجام داده است، و این خدمات در دولت دوازده بیشتر ادامه می‌یابد تا هرکدام از شما یک صداوسیما باشید.(سفر انتخاباتی به زنجان – 26/2/96)

12- استان مازندران باید دروازه ارتباط ما با شمال و شرق و غرب جهان باشد. ما معتقدیم که راه ارتباط با جهان از شمال ایران بگذرد. ما در همه استان‌های شمالی راه ارتباط با جهان را گشایش خواهیم داد. مردم، انتخاب با شماست. (سفر انتخاباتی به ساری- 25/2/96)

13- آنچه در گذشته بود، بازار واردات برای دنیا بود. اگر می‌خواهید ایران بازار واردات برای جهان باشد به دیگران رای بدهید. اگر می‌خواهید مرکز صادرات باشیم، راه اعتدال را برگزینید. (سفر انتخاباتی به ساری- 25/2/96)

14- ما می‌گوییم فقر مطلق باید تا پایان دولت دوازدهم تمام شود این را شعار نمی‌دهیم هم اینک حقوق مددجویانی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند نسبت به سال ۹۲ سه برابر شده است اما می‌گوییم این کافی نیست ولی باید راهمان ادامه یابد. (سفر انتخاباتی به ساری- 25/2/96)

15- ما معتقد هستیم و می‌گوییم باید فضای کسب و کار آماده شود ما می‌گوییم موانع باید برطرف شود و باید به مردم آزادی عمل بدهیم. مردم با اینترنت می‌تواند برای خود شغل انتخاب کنند.بگذارید مردم فعال باشند. (سفر انتخاباتی به ساری- 25/2/96)

16- ما با یکدیگر عهد بستیم. ما می‌خواستیم تبریز سربلندتر از همیشه تاریخ باشد. آیا سال آینده تبریز پایتخت گردشگری دنیای اسلام خواهد بود؟ امروز صدها برنامه‌ریزی برای سال آینده انجام می‌شود تا تبریز پایتخت گردشگری دنیای اسلام باشد.(سفر انتخاباتی به تبریز -26/2/96)

17- آذربایجان باید مرکز گردشگری جهان باشد. اگر در این دولت برای روستاییان، ۶۷۰ روستا در این استان گازرسانی شده است، کافی نیست و باید در دولت بعد همه روستاهای آذربایجان آبرسانی و گازرسانی شود. اگر راه آسفالت روستایی بهتر شده، کافی نیست. (سفر انتخاباتی به تبریز -26/2/96)

18- دولت بنا دارد معادل ریالی 3 میلیارد دلار از منابع ارزی بدست آمده در نتیجه افزایش درآمدهای نفتی را طی چهار سال در جهت بهبود شرایط درآمدزایی روستاها با نرخهای ترجیحی سرمایه‌گذاری کند. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی)

19- طرح کارورزی یکی دیگر از طرح‌های مدنظر برای ایجاد اشتغال و حمایت از جوانان است که در سال گذشته در سه استان کشور اجرا شده است. دولت به منظور افزایش انگیزه برای بکارگیری جوانان در مشاغل مختلف، مشوق‌هایی برای شرکت‌ها و کارخانجاتی که جوانان شغل اولی را استخدام نمایند در نظر گرفته است. در واقع در این طرح دولت به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی کمک می‌کند تا نیروی انسانی بیشتری را استخدام کنند. دولت این کار را از طریق پذیرفتن بخشی از هزینه استخدام نیروی کار جدید انجام می‌دهد. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی)

20- من به صراحت اعلام می‌کنم ادامه دولت اعتدال و اصلاحات دولت همه ۱۰۰%مردم ایران خواهد بود و به فرهنگ و هویت ایرانی خود احترام می‌گذارد.( سخنان روحانی در ورزشگاه آزادی_ 23/2/96)

21- من باید راجع به بیانیه بیست سی که این روزها برخی به ناروا از آن استفاده می‌کنند، بگویم تعهد می‌دهم به ملت ایران و رهبر بزرگ ایران که در این سند تصریح کردیم که در چارچوب قوانین ایران به آن پایبند باشد. ( سخنان روحانی در ورزشگاه آزادی_ 23/2/96)

22- ما می‌خواهیم با دنیا در تعامل سازنده موثر باشیم و ادامه دهیم ما به رفع تحریم هسته‌ای قانع نیستم باید همه تحریم‌های دیگر برداشته شود در دولت دوازدهم با اجماع ملی همکاری قوای دیگر و مشورت و رهنمود‌های رهبری راه شکستن تحریم را ادامه می‌دهیم. ( سخنان روحانی در ورزشگاه آزادی_ 23/2/96)

23- روستاهای مرزی باید تولیدکننده و استان‌های مرزی صادرکننده شوند. اگر استان‌های ما صادرکننده شوند، جلوی قاچاق گرفته می‌شود. باید شفاف‌سازی شود، رسانه‌ها باید حرف بزنند، و جلوی آنها را نگیریم. اگر کسی از املاک نجومی حرف زد چرا باید فورا دستگیرش کنیم. باید بگذاریم رسانه‌ها حرف بزند. ما باید دولت الکترونیک را تشکیل دهیم.( مناظره سوم انتخاباتی- 22/2/96)

24- با نوسازی حمل و نقل، ‌استفاده بیشتر از خطوط ریلی و بهسازی خودروها و نیز نوسازی ناوگان خودرویی، ‌می توانیم شرایط بهتری داشته باشیم کما اینکه شرایط امروز از چهار سال پیش بهتر است. (سخنان روحانی در گفت و گوی ویژه خبری – 14/2/96)

25- احیای اخلاق با حقوق شهروندی، شفاف‌سازی و آزادسازی گردش اطلاعات امکان‌پذیر است و دولت یازدهم تا آخرین روز این مسأله را دنبال می‌کند و اگر در دولت آینده مسئولیت داشته باشیم همین مسیر ادامه می‌یابد.( سخنان روحانی پس از ثبت نام- 25/1/96)

26- دولت برای حضور جوانان در مدیریت سطح بالا در سال 93 تصمیم گرفت 2 هزار جوان نخبه را در کنار مدیران ارشد استخدام کند. اکنون آزمون‌های استخدامی 1000 نفر برگزار شده و 200 نفر هم کار خود را شروع کرده‌اند. ما باید سن مدیریت را پایین بیاوریم و شرایط را برای حضور جوانان، زنان، اقوام و مذاهب فراهم کنیم. ( سخنان روحانی پس از ثبت نام- 25/1/96)

27- اخیرا سامانه اصلاح سهام عدالت راه اندازی شده است. توزیع سهام عدالت، به 50 میلیون ایرانی، برای دو دهک اول، معادل ارزش 2 میلیون تومان و برای بقیه حدود 1 میلیون تومان ثروت اولیه ایجاد می کند که ارزش آتی آن تابع عملکرد اقتصاد است. سهامداران می¬توانند این سهام را نقد کرده یا از جریان مستمر سود آتی آن منتفع شوند. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی)

28-حقوق‌بگیران با درآمد پایین تر از 2 میلیون تومان ماهانه به اندازه حدود 83 هزار تومان مالیات کمتری به نسبت قبل می‌پردازند. این مقدار معادل 1.8 برابر یارانه ماهیانه یک فرد است. ثانیا این معافیت به کارمندان بخش خصوصی نیز تعمیم پیدا کرد.دولت دوازدهم نیز با ادامه این مسیر و با افزایش سقف معافیت‌ها به حمایت بیشتری از حقوق‌بگیران خواهد پرداخت. علاوه بر آن فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و زنبورعسل و طیور، صیادی، مشاغل فرهنگی، هنری، قرآنی، مطبوعاتی و انتشاراتی نیز معاف از مالیات هستند. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی)

29- نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید با توجه به بانک‌محور بودن اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته بسیار محدود بوده و ضروری است این بازار نقش بیشتری را در تامین منابع برای سرمایه‌گذاری، به ویژه در بنگاه‌های بزرگ، ایفا کنند. لذا، سیاست قطعی دولت دوازدهم، تقویت این نهاد به منظور نقش‌آفرینی مؤثرتر در روند توسعه اقتصاد ملّی است. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی)

30- توسعه گردشگری از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به متنوع شدن اقتصاد ایران، ایجاد اشتغال – بالاخص در مناطق کم‌برخوردار – و راه‌اندازی زنجیره‌ای از تولید و خدمات کمک کند. ایران می‌تواند تا سال 1400 به هدف جذب سالانه 9 میلیون گردشگر خارجی اعم از گردشگر مذهبی، تفریحی و سلامت دست یابد. (بیانیه برنامه های اقتصادی دولت یازدهم برای چهار سال آتی)

این سی وعده تنها بخشی از وعده های آقای روحانی در جریان رقابت های انتخاباتی بود و مردم انتظار دارند امروز فارغ از رقابت های انتخاباتی، فصل جدید خدمت به کشور در دولت دوازدهم رقم بخورد و مطمئنا منتظر اجرایی شدن این وعده ها توسط حسن روحانی هستند.