فضایلی: تحریم‌ها رفتار ایران را تغییر می‌دهد

 مهدی فضایلی کارشناس مسائل هسته ای در خصوص تشدید تحریم های سنای امریکا به بهانه مسائلی چون حقوق بشر، موشکی و تروریسم گفت: بحثی که اخیرا در کمیته سنای امریکا در خصوص تحریم های جدید مطرح شد، مربوط به مدت ها قبل است و بنا بود دو ماه قبل در خصوص آنها رای گیری شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن انتخابات در ایران نگرانی هایی مطرح شد در خصوص این که این اقدام امریکا انتخابات ایران را تحت تاثیر قرار دهد و براین اساس این طرح به تعویق افتاد.

 

فضایلی با اشاره به اینکه در اروپا و امریکا تحلیل افراد بر این بود که تشدید تحریم ها می تواند به پیروزی جریان میانه رو که مصداق آن آقای روحانی بود تاثیر بگذارد، گفت: از این رو این طرح به تعویق افتاد اما بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات در ایران این طرح در کمیته روابط خارجی آمریکا مطرح و با رای بالایی به تصویب رسید.

 

این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه امریکایی ها پیام بدی را از طرف ایران دریافت کردند و آن پیام آن ها را شرطی کرده است گفت: آن پیام این بود که تحریم ها می تواند ، رفتار ایران را تغییر دهد، لذا روی اهرم تحریم حساب ویژه ای باز کردند.

    

وی ادامه داد: در ماجرای هسته ای امریکایی ها احساس کردند با تحریم توانستند به حداکثر آن چه می خواستند دست یابند لذا به دنبال این هستند که پروژه تحریم را همچنان فعال نگه دارند.

 

فضایلی با تاکید براینکه امریکایی ها در خصوص مسائل هسته ای به تعهدات خود عمل نکردند گفت: اما ایالات متحده به دنبال آن است که  اهرم تحریم را در بحث های حقوق بشری، تروریست و موشکی تکرار کند و متاسفانه تحلیل آنها این است که اهرم تحریم کارگشا بوده است.

 

این کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به اینکه خارج کردن این اهرم از دست امریکایی ها قدری دشوار است گفت: تا زمانی که آنها احساس کنند مجموعه ای در ایران سر کار است که می توان ساختار آن را تغییر داد از این ابزار استفاده می کنند. امریکایی ها باید به این نتیجه برسند که ابزار تحریم کارامد نیست که البته بخشی از این نتیجه در گروی اقدامات مقامات ایرانی روشن می شود.

 

فضایلی ادامه داد: امریکایی ها نقطه ضعف ایران را حوزه اقتصاد می دانند و چون توانمندی های داخلی در این حوزه فعال نشده است که اصول آن به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی برمی گردد لذا بخشی که مربوط به تحریم ها است در نظر آنها مهم و موثر جلوه کرده است.

 

این کارشناس مسائل هسته ای خاطر نشان کرد: این حس در امریکایی ها پاسخی از داخل دریافت کرد که به آنها می گوید تحریم در خصوص جمهوری اسلامی موفق بوده است. لذا به صورت غریزی تا زمانی که چنین پیامی از داخل ایران مخابره شود ،نباید انتظار داشت که آنها دست از این اهرم فشار بردارند.در قبال امریکایی ها در داخل ایران باید یک تغییر موضع یا رفتار صورت بگیرد که به امریکا ثابت کند، اهرم تحریم چندان موثر و موفق نیست تا به کاهش فشار امریکا منجر شود.