اظهارات ضدایرانی ترامپ  برای منحرف کردن نگاه‌ها از خطر اسرائیل

 علی الصالح نویسنده فلسطینی در مقاله ای در روزنامه القدس العربی چاپ لندن با عنوان: «انتقادهای ترامپ از ایران به این علت بود که نگاه ها را از اسرائیل، منحرف کند» نوشت: به نظر می‌رسد دوره رهبران بزرگ به پایان رسیده است و جای آنان را افرادی مانند دونالد ترامپ و عبدالفتاح السیسی گرفته اند، افرادی که سخن و دیدگاهی برای حل مشکلات ملتها ندارند. وی افزود: ریاض، پایتخت عربستان، چندی پیش شاهد نشستهایی بین دونالد ترامپ و سران برخی کشورها از جمله عربستان و مصر بود، هرچند این نشستها مشکلی از مشکلات منطقه را برطرف نکرد. این در حالی بود که دونالد ترامپ با استقبال بسیار گرم در ریاض مواجه شد، استقبالی که هیچگاه در کشور خود از همان آغاز ریاست جمهوری، شاهد آن نبوده است.   

 

السیسی در دیدار با ترامپ در حالی که شگفت زده بود گفت :«شما رهبر منحصر به فردی هستید، شخصیت توانایی دارید که می توانید کارهای غیر ممکن را انجام دهید» سپس ترامپ در میان خنده حاضران گفت:«با تو موافقم» و چه بسا ترامپ به السیسی گفته است :«چه کفشهای براقی داری، من از این کفشهای براق تو شگفت زده ام». 

 

علی الصالح در ادامه نوشت: این سخنان مقدمه نقدی است که به نشست سران عربی، اسلامی، آمریکایی در ریاض داریم، جایی که سران بیش از پنجاه کشور عربی و اسلامی در سالنی بسیار بزرگ و فاخر گرد آمدند و چای و قهوه با خرمای عالی سر کشیدند و به سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره تروریسم و لزوم مبارزه همه جانبه با آن گوش دادند، کسی که تلاش کرد تا می تواند به آتش فتنه بین عربستان به عنوان نماینده اسلام سنی و ایران به عنوان نماینده اسلام شیعی، بدمد و آنرا برافروخته تر کند. با این حال همگان از یاد بردند که مشکل اصلی جهان اسلام، اشغالگری اسرائیل است که از چند دهه گذشته عامل همه مشکلات کشورهای عربی و اسلامی از جمله پیدایش تروریسم در این کشورها بوده است. 

 

علی الصالح افزود: البته باید یادآور شد سازمان داعش که مسئول کشتار و تروریسم در منطقه و در کشورهای اروپایی است، شیعی نیست. حقیقتی که هیچ کس به آن توجه نمی کند این است که ترامپ با اینکه بر ایران با ادعای کشور حامی تروریسم تمرکز کرده است، به توافقی که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نیز همپیمانان اروپایی آمریکا با ایران امضا کرده اند، همچنان احترام می گذارد و به آن پایبند است و واقعیت به ما می گوید که ترامپ هیچ چیز از این توافق را تغییر نخواهد داد و هرگز برای حمله به ایران و وارد شدن در جنگ با این کشور، آنگونه که برخی آرزو می کنند، تلاش نخواهد کرد زیرا همچنان با جنگهای دیگری از جمله در افغانستان، سومالی، لیبی، عراق و سوریه روبرو است. همه این حقایق نشان می‌دهد که حمله بی سابقه ترامپ به تهران و سیاستهای آن، جز با هدف منحرف کردن نگاهها از منشأ اصلی خطر یعنی اسرائیل نیست، دولتی که به هیچ قانون و قطعنامه بین‌المللی احترام نمی گذارد. ترامپ در سخنان خود در ریاض حتی یک بار هم به اشغال سرزمینهای فلسطینی اشاره نکرد همان گونه که به مسئله شهرک سازی یا تشکیل دو کشور هم اشاره ای نکرد.  

 

دونالد ترامپ که داخل آمریکا به سبب رسوایی های سیاسی با خطر کناره گیری روبرو است، در دو روز اقامت خود در عربستان تا توانست با حمله به ایران، دل مقامات سعودی و دیگر کشورهای عربی همپیمان آن را به دست آورد. از آنجا که حافظه عربها بسیار ضعیف است، رهبران عرب و مسلمان در ریاض نشستند و به سخنان ترامپ گوش دادند و با این حال اتهامات او را برضد کشورهای عربی و اسلامی در طول رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از یاد بردند و در ریاض فقط از اظهارات ضد ایرانی ترامپ، شادمانی کردند. از جمله اتهام‌ها و توهین‌های دونالد ترامپ، می توان به چند مورد مهم اشاره کرد: نخست اینکه او تاکید می کند که اسرائیل دشمن شماره یک عربها و مسلمانان نیست بلکه ایران دشمن آنان است. دوم اینکه باید تلاش کرد اسرائیل و کشورهای عربی به ویژه کشورهای عرب خلیج(فارس) را برضد دشمن مشترک یعنی ایران گرد هم آورد. سوم اینکه باید برای عادی سازی روابط آشکار کشورهای عربی به ویژه کشورهای عرب خلیج(فارس) با اسرائیل تلاش کرد، هر چند روابط مخفی آنها با اسرائیل بسیار بیشتر است. نخستین نشانه این تلاش ترامپ آن بود که هواپیمای او نخستین بار به طور مستقیم، از ریاض به تل آویو پرواز کرد، درست برخلاف سیاستهای آشکار کشورهای خلیج(فارس). چهارم اینکه دونالد ترامپ جهاد فلسطینی را با تروریسم داعش یکی دانست. پنجم اینکه یکی از وعده های انتخاباتی ترامپ یعنی فعال کردن اقتصاد آمریکا، تحقق یافت و این تنها وعده ای است که پیش از پایان تحقیقات درباره رسوایی سیاسی اش، می تواند در برابر مردم آمریکا به آن افتخار کند زیرا توانست حدود 400 میلیارد دلار با مقامات عربستان قراداد امضا کند که بزرگ ترین قرادادی است که عربستان در طول تاریخ خود امضا کرده است. البته نباید از یاد برد که تسلیحاتی مانند جنگنده اف 35 ، در این قراردادها نیست تا همچنان برتری نظامی اسرائیل بر کشورهای عربی حفظ شود. این نویسنده فلسطینی تصریح کرد: بنابراین واقعیت این است که مردم عربستان از این قراردادها بهره ای نمی‌برند و حتی تسلیحات خریداری شده برای حمایت از آنان یا حمایت از مرزهای کشور آنان نیست زیرا آنگونه که ادعا می شود خطری متوجه آنان نیست، بلکه این تسلیحات برای سلطه بر مناطق و کشورهای اطراف به بهانه خطر ایران است. در پایان باید گفت درست است که ترامپ به طور عملی سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل نکرد، اما کار بزرگ تری انجام داد و آن به رسمیت شناختن یهودی بودن دیوار ندبه یا دیوار براق بود، زیرا او نخستین رئیس جمهور آمریکا است که از دیوار ندبه دیدار می‌کند در حالی که همچنان به عنوان رئیس جمهور در کاخ سفید به سر می برد.