طراح عملیات نظامی برای آزادسازی گروگان‎های آمریکایی در ایران را بشناسید

 زبیگنیو برژینسکی استراتژیست و سیاستمدار مشهور آمریکایی روز جمعه در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

 

پایگاه «نیویورک تایمز» درباره مهمترین رویدادهای سیاسی زندگی برژینسکی به بحران تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران پرداخت و نوشت: ۶۶ دیپلمات آمریکایی توسط انقلابیون ایرانی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ در سفارتخانه آمریکا در تهران بازداشت شدند. 

 

برژینسکی

 

به نوشته نیویورک تایمز در زمان تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان انقلابی ایران برژینسکی مشاور امنیت ملی جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود.

 

«نیویورک‌تایمز» می‎افزاید: پس از ناکارآمدن بودن فشارهای سیاسی و اقتصادی به حکومت انقلابی ایران برای آزادی گروگان‎های آمریکایی، برژینسکی طرح عملیات نظامی برای آزادسازی گروگان‌ها را مطرح کرد که در نهایت پذیرفته شد؛ استدلال برژینسکی درخصوص استفاده از حمله نظامی برای آزادسازی گروگانها این بود که آزادسازی گروگانها با عملیات نظامی موفق می‌تواند به بازیابی اعتبار از دست‌رفته آمریکا در جنگ ویتنام کمک کند.

 

 

برژینسکی

 

نیویورک‌تایمز می‌افزاید که بر پایه این طرح در آوریل ۱۹۸۰ گروهی از کماندوهای آمریکایی برای نجات گروگان‌ها عازم ایران شدند که نتیجه آن فاجعه‌آمیز و سقوط هواپیمای کماندو‌ها در یک منطقه بیابانی در ایران بود؛ ۸ تن از کماندو‌ها جان خود را از دست دادند بدون آنکه به تهران برسند.

 

وب‌سایت دویچه‌وله درباره این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی می‌نویسد: زبیگنیو برژینسکی، سیاستمدار لهستانی‌تبار آمریکا کارشناس مهم این کشور در حوزه سیاست خارجی محسوب می‌شد؛ برژینسکی شهرت خود را مدیون تلاش‌هایش بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ است که به عنوان مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا فعالیت می‌کرد.

 

برژینسکی

 

در همین بازه زمانی در سال ۱۹۷۹ گروهی از دانشجویان پیرو خط امام کارمندان سفارت آمریکا در تهران را به گروگان گرفتند؛ ناتوانی کارتر در آزادسازی بیش از ۵۰ دیپلمات آمریکایی به قیمت از دست دادن دومین دوره ریاست جمهوری او و کناره‌گیری برژینسکی که تلاش زیادی برای آزادی گروگان‌ها کرده بود تمام شد.

 

برژینسکی بعد از آن به مطالعات تحقیقاتی رو آورد و همراه با تدریس در دانشگاه رساله‌ای را در مورد نقش استراتژی آمریکا منتشر کرد.

 

برژینسکی

 

در سال ۱۹۹۷ کتابی با عنوان "تن‌ها قدرت جهانی" به قلم او منتشر شد، در این کتاب برژینسکی به آمریکا توصیه می‌کند که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به دنبال محکم کردن برتری خود در اروپا و آسیا باشد.

 

بنا به گزارش پایگاه «العالم» برژینسکی نظریه‌پرداز جنگ‌طلبی بود که  در دهه‌های اخیر در مقالات، مصاحبه‌ها و حضورهایش در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، دیدگاهی نقادانه به ۶ دولت آمریکا که پس از کارتر بر سر کار آمدند داشت.

 

برژینسکی

 

وی همچنین یکی از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بود و سیاست خارجی وی را فاقد عنصر هماهنگی می‌دانست.