مخفی کاری دولت از مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی

 حجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون متبوعش با وزیر آموزش و پرورش درباره سند ۲۳۰، اظهار داشت: در این جلسه وزیر آموزش و پرورش و معاونانش، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده یونسکو و نمایندگانی از مرکز پژوهش های مجلس حضور داشتند.

 

وی جلسه روز گذشته را جلسه ای مثبت با بحث های کارشناسی شده توصیف کرد و افزود: در این جلسه مرکز پژوهش های مجلس گزارشی از بخش های سند ۲۰۳۰ که گزارشی کاملا کارشناسی، علمی و دقیق بود ارائه کرد که در مجموع نظر این مرکز نسبت به سند 2030 منفی بود. همچنین نمایندگان نیز به اظهارنظرات خود و ابراز گلایه هایشان در این زمینه پرداختند.

 

عبادی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد برنامه عملیاتی برای این سند وجود ندارد و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ۲۰۳۰ از دستور کار خارج شده است، تصریح کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات حدود شش ماه پیش هم زمان با مطرح شدن موضوع سند ۲۰۳۰ واکنش های شدیدی نشان داد و جلسات مکرری با مسئولان وزارتخانه های مربوطه به ویژه وزارت آموزش و پرورش برگزار کرد. نقدهایی که اکنون مطرح است و همه آن را می پذیرند آن زمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح شد. حتی مخفی کاری دولت از شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس مدت ها پیش مورد بحث قرار گرفت اما متاسفانه پاسخ هایی داده می شد که از دیدگاه ما درست نبود که الحمدالله مقام معظم رهبری به این مسئله ورود کردند.

 

نماینده مردم بیرجند یادآور شد: دولت این سند را پیشتر در هیئت وزیران تصویب و ابلاغ کرد و بعد از آن همه از آن مطلع شدند؛ هرچند که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس جمهور بوده و از این سند مطلع است اما حتی اعضای این شورا از آن بی اطلاع بودند.

 

وی تصریح کرد: برخی معاهده ها هستند که اگر طرفین یا یکی از آنها به تعهدنامه موردنظر عمل نکند یا تنها به بخشی از آن عمل کند توبیخ و جریمه می شود اما برخی معاهده های دیگر این چنین نیستند علی رغم اینکه دولتی ها مدعی بودند سند 2030الزام آور نیست و با انجام بخشی از این توافق ایران جریمه نخواهد شد می بینیم که امروز چگونه برخی از کشورهای اسلامی زمانی که بندهای مربوط به این سند که مغایر با عرف و قوانین اسلامی و فرهنگی آنها است مورد بازخواست یونسکو قرار می گیرند.

 

عبادی یادآور شد:  مشخص است که غرب می خواهد به بهانه 2030 فرهنگ مان را از ما بگیرد و آنچه را که نظام سلطه می پسندد از طریق این سند بر ما تحمیل کند؛ یقینا اگر ایران تمام و کمال به این سند عمل نکند جریمه خواهد شد حتی در مراتب متر یونسکو بیانیه یا نامه های شدیدالحنی علیه ایران صادر می کند. چراکه از جمله مفاد 2030 این است که آنچه مخالف روح این سند باشد، پذیرفته شدنی نیست؛ روح این سند سکولار بوده که کاملا مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما است.

 

نماینده مردم بیرجند تاکید کرد: آقایان روز گذشته اقرار کردند که سند تحول بنیادین به مراتب بهتر و جامع تر از سند 2030 است ما نیز از آنها پرسیدیم اگر این سند را بهتر از 2030 می دانید چرا آن را اجرایی نمی کنید و یا چرا در حالی که برای سند 2030 هفت کارگروه ایجاد کردید، برای سند تحول بنیادین هیچ کارگروهی تشکیل ندادید؟ اگر بهتر است چرا آن را انجام نمی دهید که در مقابل این افراد جواب قانع کننده ای نداشتند.

 

عبادی در پایان خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین عملا در دستور کار قرار دارد اما کوتاهی آقایان منجر به بی توجهی به آن شده است. اگر آن میزان  که به سند 2030 اهتمام شد به سند تحول بنیادین توجه می شد امروز بسیار جلو بودیم اما متاسفانه مخفی کاری دولت از مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث سند 2030 امروز محل سوال است.