توضیح از زنگنه درباره گاز مجانی به ترکیه در کمیسیون انرژی مجلس

گروه سیاسی- سید علی ادیانی نماینده قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به اخبار مبنی بر دادن گاز مجانی به ترکیه از سوی وزارت نفت، گفت: کمیسیون انرژی مجلس به این موضوع ورود کرده و در حال بررسی این موضوع است.

وی افزود: قطعا ما از بیژن زنگنه وزیر نفت و مدیرعامل و مسئولین شرکت گاز می خواهیم با حضور در کمیسیون انرژی مجلس در این باره توضیح دهند تا مشخص شود اصل موضوع چیست.

عضو فراکسیون ولایت مجلس بابیان اینکه با اشاره به دیدگاههای مختلف مطرح شده در خصوص گاز ایران به ترکیه گفت: سه دیدگاه و نظر در این زمینه مطرح شده است. یک دیدگاه این است که گاز ایران مجانی به ترکیه داده می شود که این امر با منطق جور در نمی آید.

ادیانی افزود: دیدگاه دوم هم این است که گازی که ایران در گذشته به ترکیه می فروخته، مورد اعتراض و شکایت ترکیه واقع شده که قیمت گاز بیش از حد معمول بوده و به همین دلیل ترکیه علیه ایران در دادگاه لاهه شکایت کرده و دادگاه به نفع ترکیه رای داده و در حال حاضر ایران بجای پرداخت پول اضافی ترکیه، به این کشور گاز می دهد تا اضافه دریافتی، تسویه شود.

وی با اشاره به دیدگاه سوم گفت: بر اساس این دیدگاه فروش گاز ایران به ترکیه بر اساس قرارداد بین 2 کشور صورت گرفته و قیمت گاز هم با توافق طرفین بوده بنابراین آنچه در قرارداد مورد توافق قرار گرفته، نمی تواند مورد اعتراض واقع شود. 

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در کمیسیون هر سه دیدگاه را بررسی خواهیم کرد، گفت: وزیر نفت باید در کمیسیون حاضر شود و درباره اصل موضوع و این دیدگاههای مطرح شده توضیح دهد تا ابعاد قضیه روشن و مشخص شود.

ادیانی گفت: بعد از مشخص شدن این موضوع، قطعا کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه به مردم اطلاع رسانی می کند.