جریمه کرسنت بسیار سنگین‌تر از پرونده گاز صادراتی به ترکیه است
"هدایت‌الله خادمی" عضو کمیسیون انرژی، با اشاره به بحث صادرات گاز رایگان به ترکیه از سوی ایران گفت: ما قراردادی با ترکیه داشتیم که مذاکرات آن طی دهه 70 شمسی آغاز و در دهه 80 اجرایی شد اما این کشور در دو نوبت نسبت به ما شکایت کرد.
 
نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک ادامه داد: یک مورد آن مربوط به هفت سال پیش است که ترکیه اعلام کرد کیفیت و حجم گاز تحویلی از سوی ایران دارای مشکل است که خوشبختانه مدیران وقت وزارت نفت با ارائه مدارک مستند و استدلال‌های خود در دادگاه آن را رد کرده و دادگاه ترکیه را محکوم کرد.
 
خادمی تصریح کرد: ترکیه برای بار دوم شکایتی را مبنی بر اینکه بهای گاز صادراتی از سوی ایران به این کشور نسبت به قیمت منطقه بالاست، در صورتی که قرارداد بسته شده بود و خریدار باید به آن پایبند می‌بود.
 
وی تاکید کرد: ایران هر هزار متر مکعب را حدود 570 دلار می‌فروخت که در مقایسه با گاز صادراتی روسیه و آذربایجان گران‌تر بود لذا دادگاه به این اعتراض رسیدگی کرد البته شاید توان دفاع ما هم از پرونده ضعیف بود و ایران محکوم شد.
 
عضو کمیسیون انرزی مجلس گفت: قیمت هر هزار مترمکعب گاز را کاهش دادند و از حدود 570 دلار بابت هر مترمکعب بود، 13.5 درصد کاهش دادند.
 
خادمی اذعان داشت: از زمان ثبت شکایت ترکیه چیزی حدود 1.9 تا 2 میلیارد دلار ایران جریمه شد که این جریمه را از طریق فروش گاز صادراتی به ترکیه به صورت اقساطی کسر می‌کنند تا این رقم تسویه شود.
 
نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک تاکید کرد: ما گازی را به صورت رایگان به ترکیه صادر نمی‌کنیم و تنها جریمه خود را بابت یک پرونده می‌پردازیم.
 
وی در واکنش به ارتباط کرسنت با جریمه شدن ایران در قبال ترکیه‌ هم اظهار داشت: این امر را بعید می‌دانم زیرا قرارداد کرسنت با در رابطه ایران و امارات است که متاسفانه پرونده‌اش در دادگاه لاهه باز است و البته برخی خبرها حاکی از محکومیت و جریمه ایران در این پرونده می‌دهد.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: پرونده کرسنت در داخل هم از سوی قوه قضاییه پیگیری می‌شود، بحث صادرات گاز به ترکیه کاملا با موضوع کرسنت متفاوت است.
 
خادمی با بیان اینکه نرخ کنونی گاز ما با کاهش 13.5 درصدی باز در مقایسه با قیمت منطقه نرخ خوبی است، تصریح کرد: ما باید بتوانیم از این پرونده درس گرفته و اصولی بازاریابی کنیم، خرید و فروش انحصاری از یک شرکت، سازمان یا کشور می تواند ما را دچار مشکل کند.