رویترز: ایران تأسیسات آب سنگین اراک را با دغدغه انتخاباتی تعطیل کرد

دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند تعطیلی تأسیسات آب سنگین اراک که در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن اشاره شده با هدف انتخاباتی صورت گرفته است. در متن گزارش آژانس آمده است: «ایران در نامه‌ای به تاریخ 23 آوریل 2017 به اطلاع آژانس رساند که متصدی کارخانه تولید آب سنگین اراک قصد دارد این کارخانه را به منظور تعمیراتی در تاریخ 27 آوریل 2017 تعطیل کند. آژانس در تاریخ 16 مه 2017 تأیید کرد که این کارخانه تعطیل شده و ذخائر آب سنگین ایران 128.2 متریک تُن رسیده بود. در سراسر مدت گزارش‌دهی، ایران هیچگاه بیش از 130 متریک تن آب سنگین نداشت.»

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها مدعی شده که تعطیلی این کارخانه ممکن است به منظور جلوگیری از افزایش برخی تنش‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در تاریخ 19 مه (29 اردیبهشت‌ماه) صورت گرفته باشد.

رویترز نوشته است: «ایران در حال حاضر آب سنگین تولید نمی‌کند زیرا کارخانه تولید آب سنگین این کشور برای برخی تعمیرات تعطیل شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند این اقدام ممکن است با این هدف صورت گرفته باشد که تهران نمی‌خواسته تنش‌ها را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش افزایش دهد.»

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرده میزان ذخائر آب سنگین ایران تا تاریخ 16 مه 2017 (26 اردیبهشت‌ماه) به 128.2 متریک تن، یعنی اندکی کمتر از سقف 130 متریک تن مجاز در توافق هسته‌ای رسیده است. این گزارش همچنین تصریح می‌کند «در سراسر مدت گزارش‌دهی، ایران هیچگاه بیش از 130 متریک تن آب سنگین نداشته است. 

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی دو بار ایران را به دلیل اینکه میزان ذخائر آب سنگین ایران اندکی از سقف مجاز بالاتر رفته‌ به نقض برجام متهم کرده‌اند. 

در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از تهران خواسته شده است که میزان ذخائر اضافی آب سنگین خود را به یک خریدار خارجی بفروشد.

در حال حاضر، ایران به دلیل آنچه که فعالیت‌های تعمیراتی در رآکتور آب سنگین اراک خوانده شده، این ماده را تولید نمی‌کند. 

یک دیپلمات ارشد به رویترز گفت: «هنوز مشخص نیست کارخانه تولید آب سنگین ایران کی مجدداً بازگشایی می‌شود، اما اگر این کارخانه امروز باز شود، ایران حدوداً در نیمه دوم ماه جولای (از 25 خرداد به بعد) به سقف 130 متریک تن خواهد رسید.