همکاری سبزها با شبکه صهیونیستی- اماراتی برای تحریم ایران

شبکه تلویزیونی المیادین، درباره هک شدن ایمیل‌های سفیر امارات در واشنگتن گفت؛ ایمیل‌های هک شده یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن نشانه هماهنگی او با یک مرکز مطالعات طرفدار اسرائیل با نام «اندیشکده دفاع از دموکراسی‌ها» FDD است. پایگاه آمریکایی اینترسپت این ایمیل‌ها را منتشر کرده است که نشان می‌دهد همکاری چشمگیر و روابط فزاینده‌ای بین امارات و این مرکز که یک میلیونر  طرفدار تل‌آویو و متحد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، منبع تأمین مالی آن است وجود دارد.

بنیاد FDD متعلق به شیلان ادیلسون میلیاردر اسرائیلی است.

«جان هانا» عضو ارشد این بنیاد و مشاور امنیت ملی دیک چنی، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، شانزدهم اوت گذشته ایمیلی را به پیوست یک مقاله برای سفیر امارات ارسال کرده که در آن به نقش امارات و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در کودتای ناکام ترکیه اشاره شده است.

هانا همان مقام آمریکایی است که مهر ماه 89 به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت؛ نمایندگان رهبران جنبش سبز در نشست مشترک با اپوزیسیون جمهوری اسلامی به ما گفتند که تحریم‌ها باید تشدید شود اما نه به صورت تدریجی که مانند واکسن عمل کند بلکه باید دفعتاً و به صورت شوک و فلج‌کننده باشد.

یکی از ایمیل‌ها، حاوی پیشنهادی برای دیدار قریب‌الوقوع بین بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مسئولان اماراتی که 11 تا 14 ماه ژوئن جاری برگزار خواهد شد، است. شرکت دوبویتز، هانا و «جاناتان شانزر» معاون رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از جمله مدعوان این دیدار هستند. یکی از عناوین این دیدار، «بحث در مورد سیاست‌های احتمالی ایالات متحده و امارات برای تأثیرگذاری بر اوضاع داخلی ایران» است.

در ایمیلی که در 10 مارس گذشته از سوی «مارک دوبودز» مدیر صندوق دفاع از دموکراسی‌ها به العتیبه ارسال شده و یک نسخه از آن نیز در اختیار جان هانا قرار گرفته است، فهرستی از شرکت‌هایی که در ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی سرمایه‌گذاری می‌کنند، ارسال شده است.

او در این ایمیل نوشته است: «جناب سفیر، متنی که به پیوست ارائه شده، فهرستی است از شرکت‌هایی از هر کشور که همزمان با ایران با امارات متحده عربی و عربستان سعودی هم تجارت دارند. همان طور که با هم صحبت کردیم، می‌توان شرکت‌های این فهرست هدف را بر سر دوراهی قرار داد.» این فهرست طویل شامل شماری از شرکت‌ها و مؤسسات جهانی از جمله شرکت «ایرباس» فرانسه و «لوک اویل» روسیه است.

گفتنی است بنیاد دفاع از دموکراسی، «ایران پراجکت» را مدیریت می‌کند که ناظر بر حوزه‌های حقوق بشر و تحریم‌های اقتصادی است. برخی از عناصر فراری ضد انقلاب نظیر شیرین عبادی، حسین باستانی، محسن سازگارا، مهرانگیز کار، ابراهیم نبوی، داودی مهاجر، نیما راشدان، شادی صدر و... با زیرمجموعه‌های FDD همکاری مستقیم و غیرمستقیم دارند. یکی از این زیرمجموعه‌ها، شبکه تواناست.