پشت پرده تنش های اخیرسعودی ها با قطر/ کلید جنگی جدید زده شد؟

گروه سیاسی- سعودی ها که خود را حاکم خاورمیانه می خوانند این روزها به شدت از قدرت و تاثیر جمهوری اسلامی در منطقه عصبانی هستند و چند روزی بیش نگذشته بود که در کیسه های زر خود را باز کرده و جیب کاباره دار سیاستمداری چون ترامپ را پر کردند و از او سلاح خریدند و حالا گردن کشی این قبیله عقب مانده نه تنها برای ملت های مظلوم منطقه همچون یمن وجود داشت که گردن کشی های عربستان به کشور شیخ نشینی همچون قطر رسید.

به گزارش افکارنیوز، هیچ کدام از تحلیلگران سیاسی پیش از تنش های قطر و عربستان این اختلافات را پیش بینی نمی کردند زیرا براساس اسناد بسیاری از سربازان سعودی در جنگ یمن را قطری ها شکل می دهند و از سوی دیگر در سالهای گذشته قطر و عربستان منافع مشترک بسیاری داشته اند اما آنچه این روزها باعث اختلافات شدید این دو کشور شده نشان از دومینویی دارد که به رابطه قطر و ایران مربوط می شود.

 آل سعود پس از نشست آمریکایی در ریاض گام های اول سناریوی خود را با کمک همدستانش برداشته است، این حاکمان کوتاه فکر آل سعود می خواهند با ناتوی عربی بحرین و یمن و قطر را در زیر لوای خود گرفته و جبهه مقابله با ایران را تقویت کنند.

از سوی دیگر اما حاکم جوان قطر که در طول این سالها نشان داده هم از توبره می خورد و هم از آخور. او نمی خواهد رابطه خود با ایران را خراب کند و از سوی دیگر هیچگاه قصد نداشته رابطه اش با سعودی ها نیز تضعیف شود اما حالا که باید یک مسیر را انتخاب می کرد با عصبانیت حکام احمق سعودی مواجه شده است.

 اقدام سعودی ها دلیل دیگری نیز برای حکام منطقه دارد اینکه اگر کسی بخواهد به ایران نزدیک شود با واکنشی سخت مواجه خواهد شد حتی اگر قطر باشد

از سوی دیگر قطری ها در طول سالهای گذشته اختلافی کهنه و قدیمی نیز با سعودی ها دارند، در جریان انقلاب های منطقه قطری ها از اخوانی ها حمایت کردند اما عربستان که اخوان المسلمین را خطری برای خود می دید از مخالفین انها حمایت کردند و این روزها این اختلاف قدیمی نیز سر باز کرده است.

در حال حاضرعربستان سعودی کانال های میانجیگری برای حل و فصل اختلاف با قطر را بسته تا این پیام را برساند که قصد جنگ دارد هر چند این جنگ به صورت رسانه ای آغاز شده و باید منتظر بود تا گام های بعدی سناریوی آمریکایی سعودی را شاهد باشیم.