سعودی ها هیچ وقت استقلال کشورها را قبول نداشتند

سعودی ها دست به قماری زدند اما در دستان خود ورق به اندازه کافی و لازم ندارند لذا ، آنها تصور می کنند با دلار و پول می توانند مسائل را حل کنند.


سعودی ها هیچ وقت استقلال کشورها را قبول نداشتند

سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درپاسخ به سوال اول مجری برنامه درباره درگیری قطر و عربستان سعودی گفت:  سعودی ها از ابتدای تاسیس  در سال 1931 اساسا به دنبال زیر پرچم خود بردن 7 کشور در شبه جزیره بودند و هیچ وقت استقلال  کشورها را قبول نداشتند.

وی با بیان اینکه سعودی ها با وقاحت تمام  علیه یمن که سابقه تاریخی و تمدنی مشخصی دارد اقدام کردند اظهار داشت:سابقه تاریخی یمن بسیار بیشتر از سعودی است،  این درحالی است که سعودی ها هیچ وقت استقلال آنها را نپذیرفته اند، سعودی ها همیشه به دنبال این بودند تا قطر را به زیر پرچم خود بیاورند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه سعودی ها ادعای سرزمین در 24 مایلی قطر را دارند گفت: حتی برای اینکه قطر را تحت فشار قرار دهند با امارات قرارداد بستند تا حاکمیت سرزمینی قطر را نقض کنند، که این موضوع مورد اعتراض قطر قرار گرفت .

زارعی با بیان اینکه مناقشات قطر و عربستان سبب لغو تابعیت 4 هزار قطری شد ادامه داد: سعودی ها همیشه برای سیطره بر قطر به دنبال بهانه بودند ، سعودی ها نظریه ای دارند مبنی بر اینکه آنها استحقاق این را دارند که رهبری جهان اسلام و عرب را داشته باشند اما این رهبری را ندارند زیرا مصر به اندازه گذشته در صحنه سیاسی وجود ندارد،عراق شرایط گذشته را در محور عربی ندارد لذا آنها براساس  این موضوع تلاش می کنند گام به گام به رهبری جهان اسلام و عرب برسد.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در جهان اسلام و عرب به اندازه کافی کشمکش وجود دارد افزود: سعودی ها در حلقه قدرت خود با خلل هایی روبرو هستند به طوری که آنها نمی توانند از زبان یمن حرف بزنند.
 
زارعی با اشاره به اینکه در اجلاس ریاض نه تنها قطر بلکه عمان هم علیه مصوبات و بیانیه ها موضع گرفت گفت: این کشورها بر اهمیت رابطه با ایران تاکید داشتند و از سوی دیگر کویت هم پیغام فرستاد که با ایران همراه است و ایران را کشوری مهم در منطقه دانست و لذا این مسئله برای سعودی ها بسیار تلخ و دردناک است، در این مسئله قطر به عنوان ضعیف ترین  حلقه تاوان مخالفت علیه سیاست های سعودی را پرداخت می کند.
 
سعودی ها در این شیطنت تیر بی هدفی را شلیک کردند که به سوی خودشان  کمانه خواهند کرد

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه سعودی ها هر چه سیاست تبلیغی ضد ایرانی را افزایش دهند با ریزش مواجه خواهند شد ادامه داد: سعودی ها در این شیطنت و درگیری تیر بی هدفی را شلیک کردند که به سوی خودشان  کمانه خواهند کرد، سعودی ها دست به قماری زدند اما در دستان خود ورق به اندازه کافی و لازم ندارند لذا ، آنها تصور می کنند با دلار و پول می توانند مسائل را حل کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران در این ماجرا چگونه می تواند واکنش نشان دهد افزود: یک هفته از شروع این ماجرا می گذرد و بعید است که بحث تنش به سمت درگیری نظامی سوق پیدا کند،ما ظرفیت های بزرگی برای ایفای نقش در منطقه داریم که باید از آن استفاده کنیم و در خصوص حل مسائل منطقه ای برای کشورها توضیح دهیم ، باید پایتخت های منطقه را در این گونه موارد توجیه کرد این در حالی است که در این زمینه به اندازه کافی فعال نیستیم. 

 
وی با بیان اینکه  منطق ما در دنیا انعکاس لازم را ندارد ادامه داد: باید از دیپلماسی عمومی ، مجلس  و سازمان های مردم نهاد  استفاده کرد  و آنها را فعال کرد و بایستی بر مبنای منافع ملی و مصالح مسلمانان منطقه برخورد فعالی داشته باشیم  و منطق جمهوری اسلامی ایران را جا بیندازیم. 
 

وی با اشاره به اینکه سعودی ها کارنامه سیاهی از حمایت از گروه های تروریستی دارند افزود: از سوی دیگر گفته شده قطر از گروه های حماس و اخوان المسلمین حمایت کرده و این موضوع هم از دلایل دیگر عصبانیت سعودی ها شده است ،قطری ها همیشه موضع متفاوتی داشتند و سازشان با ساز شورای عالی همکاری خلیج فارس کوک نبوده لذا برخی میگویندعربستان نمی خواهد کشور کوچکی مثل قطر سیاست مستقلی داشته باشد.

سفر ترامپ به ریاض برای فتنه انگیزی و ایجاد بحران در منطقه بود

آصفی با اشاره به اینکه آمریکا بزرگترین پایگاه را در قطر دارد گفت: سفر ترامپ به ریاض برای فتنه انگیزی و ایجاد بحران در منطقه بود ، سال 2014 درگیری محدودی بین این دو کشور ایجاد شد امیدواریم این سری هم با میانجی گری مسئله حل شود لذا همه به دنبال این هستند که یک راه آبرومند برای خروج از بحران پیدا کنند، سیاست های سعودی راه به جایی نمی برد و سعودی ها نشان دادند کشوری لجوج ، کم ظرفیت و زورگو هستند.

 
 سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در امارات با اشاره به اینکه این ماجرا برای قطر درسی بود که بداند آمریکا آنها را برای دوشیدن می خواهد گفت: اگرکشورهای منطقه از این ماجرا درس بگیرند ، شرایط منطقه بهتر می شود. وی با اشاره به اینکه اهمیت ایران به چشم همه آمده است افزود: اقدامات سعودی ها حقانیت ایران را نشان داد، باید شبکه های مختلف را به استخدام گرفت و فضا را به نفع خود کرد لذا توئیت یک مسوول خوب است اما کافی نیست، جا دارد فعال تر حرکت کنیم ، این ماجرا به درگیری نظامی نمی رسد زیرا به نفع آنها نیست.