ملاقات فرستاده ویژه پوتین با شمخانی

 الکساندرلاورنتیف فرستاده ویژه  رییس جمهور روسیه که به تهران سفر کرده است پیش از ظهر امروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص روند همکاریهای مشترک در زمینه مقابله با تروریسم و فرآیندهای سیاسی در بحران سوریه گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به نقش ثبات زدا و تنش آفرین آمریکا در منطقه تاکید کرد؛ پس از هر سفر مقامات این کشور به خاورمیانه شاهد بروز اختلافات میان کشورها و تقویت گروه های تروریستی و در نتیجه آن فروش بیشتر سلاح و گردش اقتصاد تروریسم توسط آمریکا هستیم.

وی افزود: همکاری های سازنده میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سوریه، معادلات امنیتی منطقه را به نحوی موثر علیه تروریست ها تغییر داده است که آزادسازی حلب، برقراری آتش بس و تعیین مناطق کاهش تنش بخشی از دستاوردهای آن است.

 دریابان شمخانی گفت؛ مردم در کشورهای اروپایی بخشی از هزینه سیاست های نادرست مسئولان خود نسبت به تقویت منابع انسانی و تسلیحاتی تروریست ها در سوریه را می پردازند و این روند صرفا با تغییر واقعی اراده در مقابله با تروریسم بدون استاندارد دوگانه متوقف خواهد شد.

مقام عالی هماهنگ کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران با سوریه و روسیه اظهار داشت:رایزنی نزدیک کشورهای ضامن آتش بس در سوریه به منظور در نظر گرفتن مجموعه ملاحظات در فرآیند آتش بس و ایجاد مناطق کاهش تنش به صورتی که  تامین کننده منافع  مردم سوریه در برابر جبهه تروریسم  باشد اقدامی اجتناب ناپذیر است.                                       شمخانی اولین اجلاس دبیران شورای امنیت ملی ایران، روسیه، سوریه و عراق  که اخیرا در روسیه برگزار شد را گام موثری در افزایش هماهنگیهای راهبردی برای تداوم مبارزه با تروریسم عنوان کرد و اظهار داشت:آزادسازی کامل کشور سوریه بایستی در چارچوب حق حاکمیت ملی این کشور و با توافق دولت صورت گیرد و هرگونه طرحی که درصدد تجزیه و یا تثبیت حضور عناصر مسلح باشد موجب تداوم بحران تروریستی و تعمیق خطر تروریسم در آینده خواهد شد.

الکساندرلاورنتیف فرستاده ویژه رییس جمهور روسیه نیز در این ملاقات با حمایت از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در روند سیاسی ایجاد صلح در سوریه خاطر نشان ساخت؛ دو کشور درباره بسیاری از مسائل بحران سوریه توافق داشته و همکاری های سازنده ای را صورت داده اند که کمک بزرگی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه و جهان بوده است.

وی افزود؛ پایبندی طرف های توافق به اجرای تعهدات در مناطق کاهش تنش زمینه ای برای رسیدن به راه حل نهایی عبور از بحران سوریه خواهد بود.