سیاست ترامپ موجب توسعه بیشتر قدرت‌ ایران خواهد شد

نشنال اینترست در گزارشی خاطر نشان کرد: ائتلاف مدنظر عربستان، موجب آزادی عمل بیشتر ایران می‌شود. بحران قطر، خود نشان‌دهنده مدلی کوچک از آنچه عربستان برای خاورمیانه در سر می‌پروراند است. عربستان سعودی در پی تشکیل ائتلاف ناتو عربی است و در این میان هر کشوری را که قصد مقاومت در برابر خواست او را داشته باشد تنبیه می‌کند.

اگر چه این کار برای منزوی کردن ایران انجام می‌شود اما در موفقیت آن تردید است. ائتلاف عربی در حال از هم پاشیدن است و تاریخ ثابت کرده که هرگونه تلاش برای مهار تهران نتیجه عکس داده است.

این گزارش می‌افزاید: «سه تحول تاریخی بر شکست مهار تهران در منطقه صحه می‌گذارد؛ دوام اتحاد ایران و سوریه، اتحاد راهبردی و  نه اساسا ایدئولوژیک ایران و تجربه جنگ ایران وعراق.» اتحاد ایران و سوریه از آزمون سربلند بیرون آمده است. در اوایل دهه هشتاد میلادی، عراق در یک اقدام وحشیانه علیه ایران، وارد جنگ شد. عربستان سعودی، مصر، اردن، عراق و ایالات متحده با تشکیل یک ائتلاف برای جدا کردن تهران از رژیم حافظ اسد، سعی در پیروزی بغداد داشتند. اتحاد سوریه و ایران هرگز شکست نخواهد خورد حتی اگر مرزهای درگیری در سوریه تا لبنان کشیده شود.

این گزارش می‌افزاید: «ژوبین گودرزی در کتاب خود «وقایع اتحاد»، گفته است که حافظ اسد 2 میلیارد دلار ارائه شده از سوی عربستان سعودی برای بازگشایی خط لوله انتقال از سوریه به عراق را رد کرده و با وجود فشار شدید اقتصادی و نظامی، این راهبرد فقط اتحاد بین تهران و دمشق  را در طول سه دهه اخیر مستحکم‌تر کرده است.

نویسنده گزارش ادامه می‌دهد: «هر دو کشور خود را به عنوان شرکای واحد در برابر اسرائیل می‌بینند که در عین حال در یک منطقه احاطه شده توسط سلفی‌های افراط‌گرا، متحمل درگیری‌های دیگر شده‌اند.»

نشنال اینترست تصریح کرد: «تجربه ایران از انزوای نسبی در طول جنگ عراق، به توسعه افسارگسیخته توان نظامی ایران منتهی شده است.» محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در سال 2016 او گفت «چه انتظاری دارید، نابودی ایران؟ شما در جنگ ایران و عراق، به دفاع از عراق پرداختید، به یاد دارید شهرهای ایران را بمباران شیمیایی کردید و ما هیچ چیزی نداشتیم که از خودمان دفاع کنیم.

از زمان پایان جنگ، تهران بر توسعه اتحاد راهبردی در خارج از خاورمیانه و مجموعه نظامی با تکیه بر توان داخلی تاکید کرده است. درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا از کشورهای منطقه در سفر اخیر خود به ریاض بر منزوی کردن ایران، فقط توسعه قدرت ایران را به دنبال خواهد داشت. تحولات اخیر نیز ثابت می‌کند «ناتو عربی» شکست خواهد خورد؛ و ائتلاف عربستان نیز محکوم به شکست است. در عین اینکه دو قدرت بزرگ یعنی چین و روسیه دلایل لازم برای همکاری با ایران را دارند.