شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰۳۰ را تصویب نکند، آن را اجرا نمی‌کنیم

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی با خبرنگاران در گزارشی ضمن تشریح عملکرد بودجه سال 95 اظهار داشت: از عملکرد بودجه 95 با قاطعیت دفاع می‌کنم و این بودجه را یک نقطه مثبت می‌دانم.

وی افزود: رشد اقتصادی در سال 1394 یک درصد و در سال 1395، 8.3 درصد بوده است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه یادآور شد: اینکه بعضی‌ها می‌گویند این رشد برای نفت است، باید بگویم خیر؛ فقط 2 واحد مربوط به نفت است که ما هم آن را قبول داریم. نرخ تورم نیز به 6.8 رسیده است.

وی همچنین گفت: 50 هزار و 514 دستگاه تاکسی جدید وارد سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.

نوبخت تصریح کرد: تا تاریخ امروز (23 خردادماه 1396)  17 هزار و 799  میلیارد تومان به 25 هزار و 336  واحد تولیدی پول پرداخت شده است.

سخنگوی دولت در ادامه در توضیح، سرنوشت خانوارهایی که پیامک دریافت یارانه در اردیبهشت‌ماه را دریافت کردند، گفت: در اردیبهشت‌ماه می‌خواستیم تعدادی از یارانه این بخش از سرپرست خانوارها را پرداخت کنیم اما یک عده اعتراض کردند و مجلس هم درخواست تحقیق و تفحص داد لذا کتبا درخواست توقف آن را دادند، لذا برقراری مجدد هر نوع یارانه منوط به رسیدگی به این پرونده است.

وی درباره تعبیر رهبرانقلاب از واژه "آتش به اختیار" و اینکه جریانی سعی دارد از آن به نفع جریانی خاص و علیه دولت استفاده کند، اظهار داشت: این ظلم به رهبری است که عده‌ای از بیانات ایشان در جهت خواسته‌های سیاسی خود سو استفاده کنند. 

نوبخت در همین زمینه افزود: قطعا رهبر انقلاب ارتقای فرهنگ جامعه را منوط به دستگاه‌های رسمی فرهنگی نمی‌دانند و از نظر ایشان همه مسئول هستند.هرچند دولت بودجه فرهنگِی می‌دهد اما مجریان فرهنگی فقط دولتی‌ها نیستند.

سخنگوی دولت افزود: ضمن اینکه ایشان توضیحات لازم را درباره آتش به اختیار دادند، باید آن را منوط به این کنیم که هر فردی مسئولیت دارد که نسبت به ارتقای سطح فرهنگ جامعه تلاش کند.

نوبخت در ادامه درباره سند 2030 گفت: این موضوع  امروز در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح و درباره اجرا یا عدم اجرای  آن بررسی می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: مادامی که حرفهای آنها در چارچوب اسناد بالادستی ما باشد، قابل استناد خواهد بود اما در غیر این‌صورت ما آب پاکی را روی دست آنان ریخته‌ایم و اجرا نمی‌کنیم. اگر امروز در شورایعالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه برسیم که 2030 را اجرا نکنیم، هیچکدام از بخش‌های آن را اجرا نخواهیم کرد. 

وی تاکید کرد: برای دولت نظر مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است و هیچگاه کاری نخواهیم کرد از مدار قانون، هنجارها و ارزشهای دینی خارج شویم و در مجامعی که به اسناد بالا ستی ما ضربه بزند حضور نخواهیم یافت.

نوبخت در پاسخ به این سوال که گفته شده 50  درصد کابینه تغییر خواهد کرد، آیا اینگونه خواهد بود؟ گفت: کابینه دولت دوازدهم نسبت به کابینه یازدهم قطعا کارآمدتر و هماهنگ‌تر خواهد بود.

سخنگوی دولت در عین حال گفت: تمامی افرادی که از آنها در فضای مجازی (به عنوان عضو کابینه دوازدهم) نام برده می‌شود، گمانه‌زنی است.

نوبخت در پاسخ به این سوال که اخیرا آقای واعظی انتقاداتی را از برخی سهم خواهی‌های اصلاح‌طلبان داشته‌اند. آیا اصلاح‌طلبان جلسه‌ای با دولت درباره حضور اصلاح‌طلب‌ها در کابینه داشته‌اند، گفت: رئیس‌جمهور خودش را در برابر ملت ایران مسئول می‌داند. قطعا نیازمند یک کابینه شایسته هستیم تا در این مسیر به هدف رئیس جمهور کمک کنند.

وی تاکید کرد: با شناختی که از روحیات دکتر روحانی دارم، ایشان را فردی نفوذناپذیر می‌دانم.