ایران در بحران قطر هرگز احساسی عمل نکرده است

 اندیشکده آمریکایی پیرامون بحران قطر و نقش ایران نوشت: ایران باوجود تلاش برای کمک به قطر، خواهان عدم شکل‌گیری ائتلافی از سوی کشورهای همسایه جنوبی علیه خود است.

 
 در این بین، سئوال نخست فرصت تجاری فوری ایجاد شده برای ایران در این زمینه است و ایران نیز به سرعت نشان داد که مایل به کمک رسانی به قطر در هر حالتی است و در این مسیر فضا و بنادر خود را برای این امر اختصاص داد و هواپیماهای باربری این کشور موادی غذایی را به قطر منزوی شده ارسال می‌کنند.

نویسنده عنوان می‌کند: ایران در این میان در حال رقابت با ترکیه برای مبدل شدن به ناجی قطر است و البته به نظر می‌رسد که ترکیه تاکنون موفق‌تر عمل کرده است . در حالی‌که در این مسئله بعد جغرافیایی به نفع ایران بوده اما این کشور باید مراودات تجاری خود با قطر را از سطح پایین آغاز کند. از قضا، روابط تجاری محدود ایران و قطر از دیرباز تاکنون از طریق امارات متحده عربی تسهیل شده که البته این کشور نیز در برهه کنونی در خط مقدم تلاش برای مقهور ساختن قطر است.

در ادامه این یادداشت آمده است: نمایش ایران به عنوان ناجی قطر «سرمایه گذاری سیاسی» است، به طوری‌که وقتی آب‌ها از آسیاب بیافتند ایران می‌تواند امیدواری بیشتری به پذیرش سخنان خود در بین ارکان رهبری قطر داشته باشد.

از دیدگاه نویسنده، ایران به هیچ عنوان چه درباره اهداف کوتاه مدت تجاری چه آرمان‌های بلند مدت سیاسی با رویکرد احساسی تحریک نشده و در رسانه‌های ایران مطالبی پر از فعالیت‌های ضد ایرانی قطر چون حمایت از مخالفان دولت سوریه، حمله شبکه الجزیره قطر به رویکردهای منطقه‌ای ایران و دور کردن حماس از ایران است .

در خاتمه این یادداشت آمده است: در خاتمه باید گفت که بحران قطر دوباره تاکیدی بر واقعیتی مبنی بر این است که ایران از وجود اختلاف در کشورهای همسایه جنوبی خود بهره‌مند می‌شود زیرا این امر مانع از ایجاد ائتلاف ضد ایرانی خواهد شد.