فریبکاری تازه جان‌کری در پایتخت نروژ

سخنان وزیرخارجه سابق آمریکا در اسلو، یک فریبکاری تازه بود. جان‌کری در برنامه مشترک با محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در نشست «اسلو فروم» گفت تا پیش از رسیدن به توافق هسته‌ای، به سمت یک تنش بسیار جدی با ایران حرکت می‌کردیم. ما در برابر همه تحرکات، یک مسیر متفاوت را اتخاذ نکردیم. ما به یک راه حل مورد توافق هر دو طرف رسیدیم، روشی که ما در پیش گرفتیم کارآمد بود و جواب داد و امروز جهان امن‌تر است.

وی افزود: کشوری که در دانش و فناوری در چرخه هسته‌ای به پیشرفت‌های شایانی رسیده؛ به شکل داوطلبانه تصمیم می‌گیرد، گزینه‌های خود را کنار بزند و احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای را هم در هر زمانی به صفر برساند.

کری گفت: ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند است. ایران قبول کرده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند که براساس گزارش آژانس، ما مطمئن هستیم ایران به تعهدات خود در اجرای برجام پایبند است. وی سپس به تعارف گفت: همه طرف‌ها «باید» به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

کری همچنین برای معتبرسازی موضوع تهدید نظامی گفت: سران کشورهای منطقه به من و باراک اوباما می‌گفتند که باید ایران را بمباران کنید.

تلاش برای معتبرسازی ادعای احتمال برخورد با ایران در حالی است که مشاوران ارشد اوباما تصریح می‌کردند آمریکا حتی به اندازه یک بند انگشت، قدرت اقدام نظامی در خاورمیانه را ندارد.

از طرف دیگر، کری با بزرگ‌نمایی تهدید نظامی، بدعهدی دولت‌های اوباما و ترامپ بر سر برجام و لغو تحریم‌ها را به حاشیه می‌راند؛ ضمن اینکه اذعان دارد ایران در عالم واقع به تعهدات خود عمل کرده و از پیشرفت شایان هسته‌ای، عقب نشسته است اما تعهدات غرب در حد «باید» است!!

در این میان سؤالی که وجود دارد این است؛ آقای ظریف چرا به خاطر پیگیری جدی نقض برجام،  در برنامه مشترک با وزیر خارجه سابق و بازنشسته آمریکا که دیگر کاره‌ای نیست، شرکت می‌کند. گفتنی است ظریف خرداد سال گذشته نیز در همین شهر اسلو (پایتخت نروژ) ملاقاتی با جان‌کری که در آن زمان وزیر خارجه بود، داشت و عکس یادگاری گرفت.

به تصریح آقای ظریف و معاونان وی نظیر عراقچی در ماه‌های اخیر، دولت آمریکا مشغول کارشکنی و بدعهدی در اجرای برجام است. با این وجود، اعتراض مقامات وزارت خارجه کشورمان از حد حرف فراتر نرفته است. همین مقامات -به همراه سخنگوی دولت و رئیس آن - قبل از توافق می‌گفتند نقض توافق، موجب بی‌اعتباری آمریکا می‌شود بنابراین دولت آمریکا چنین کاری نخواهد کرد(!)