پیشنهاد تشکیل «نیروی ویژه ضدتروریستی» پس از حوادث اخیر تهران
سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه این کمیسیون امروز با هدف بررسی حوادث تروریستی اخیر تهران جلسه فوق‌العاده‌ای را با حضور مسئولان امنیتی، انتظامی و نظامی تشکیل داد، گفت: آقای بروجردی در ابتدای جلسه ضمن تشریح موضوع تروریسم تکفیری و ابعاد آن بیان داشت که جمهوری اسلامی مستحکم‌تر از اینهاست که چند نفر تروریست بی‌ریشه تأثیری بر آن بگذارد، ولی ما باید به دنبال امنیت پایدار باشیم و تروریسم را در سرچشمه خشک و ریشه‌کن کنیم.

وی افزود: سردار گرجی‌زاده فرمانده حفاظت سپاه در این جلسه تأکید کرد که در ارتباط با حادثه اخیر هم با توجه به شرایط، پیش‌بینی‌هایی شده بود و می‌بایست تمهیدات لازم را تدارک می‌دیدیم که حتی حداقل هم اتفاق نیافتد. اگرچه از ابعاد فاجعه‌آمیز آن جلوگیری شد و لطف خدا و تلاش نیروهای ذیربط باعث کنترل و جمع‌آوری آن شد، اما باید آسیب‌ها را شناسایی و رفع کرد و امنیت را با شرایط جدید تنظیم کرد.

نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه کارمندان دفاتر نمایندگان که در متن حادثه بودند مشاهدات خود را از روز حادثه توضیح دادند، گفت: در ادامه سردار گرجی‌زاده فرمانده حفاظت سپاه شرایط امنیتی مجلس را از ابتدا تاکنون تشریح کرد. وی گفت که به لحاظ طراحی، پیش‌بینی‌ها و طراحی‌های امنیتی در مجلس انجام شده بود، ولی اغلب مصوبات اجرا نشده بود. مکاتبات انجام شده طی سال‌های گذشته و به صورت مکرر موجود است. برای مثال پیشنهاد نصب دستگاه هشداردهنده در ابتدای ورودی مجلس داده‌ایم، ولی مجلس عمل نکرده است؛ سردار گرجی‌زاده گفت که محل مراجعات عمومی متفاوت با ورودی‌های دیگر طراحی شده، چون در این قسمت مردم عادی آمد و رفت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در تشریح جزئیات دیگر جلسه، خاطرنشان کرد: سردار ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران‌بزرگ هم در این جلسه گفت که انجام وظایف نیروی انتظامی در چارچوب مصوبات انجام می‌شود. صدیقی مدیرکل حراست مجلس نیز گفت که وظایف حراست به طور کلی در داخل مجلس است. دستگاه‌های امنیتی هشدارهای امکان انجام عملیات تروریستی در اطراف یا داخل ساختمان مجلس داده بود.

وی افزود: در پایان جلسه، جمع‌بندی شد که اولاً باید شرایط جدید را بشناسیم و برنامه‌های خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم. داعش در سرزمین ما شکست خورده، در حال تکثیر و توزیع در کشورها هستند. مهم اینکه اقدامات فوری باید انجام شود از قبیل استقرار دستگاه هشداردهنده و هم اینکه برنامه جامع تامین امنیت در ابعاد مختلف باید طراحی و اجرا شود. آموزش همه نیروها هم باید در دستور کار قرار گیرد تا تمرکز بر انجام وظیفه صد در صد انجام شود و اگر امکان دارد یک نیروی ویژه ضدتروریستی تشکیل شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در پایان گفت: در این جلسه به کمیته امنیت کمیسیون ماموریت داده شد تا گزارش دقیقی تهیه و پیشنهادات ارائه گردد و کار را پیگیری کند. در ادامه جلسه امروز، کواکبیان، چنارانی، گودرزی، دهقانی، حسن بیگی، علوی و برومندی از اعضای کمیسیون اظهارنظر کردند.