واکنش قاسمی به اظهارات به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این سخنان، مداخله جویانه و نقض صریح قواعد آمره حقوق بین الملل،  غیرقابل قبول و بشدت محکوم است.‌

قاسمی افزود: «سردرگمی»، «تاثیر پذیری از القائات نابجا» و «واقعیت گریزی» از مشخصه‌های بارز سیاست خارجی دولت جدید در آمریکاست که نمونه اخیر آن در اظهارات این مقام آمریکایی هویداست.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بی شک تلاش برای القای اختلاف در میان صفوف متحد ملت بزرگ ایران و یا شکاف در حاکمیت، از آرزوهای واهی این سخنان ناپخته و ناسنجیده است که همچون چهار دهه گذشته راه به جایی نخواهند برد. ایالات متحده  از دهه پنجاه میلادی گونه های مختلف مداخله در ایران از کودتا و مداخله نظامی تا سیاست تغییر رژیم که به صورت مستمر و رسمی در سه دهه آغازین جمهوری اسلامی ایران دنبال می شده است را با شکست و شرمساری جهانی تجربه کرده که نفرت مردم ایران و بی حیثیتی جهانی برای آمریکا را به دنبال داشته است. مقامات جدید آمریکا ظاهرا فراموش کرده اند که  به تازگی اسلافشان مجبور شدند از اقدامات آمریکا در سرنگونی دولت ملی و مردمی ایران و حمایت از نظام استبداد و دیکتاتوری در عین بیان شعارهای سیاسی برای رواج ارزشهای دمکراتیک در سالهای پس از کودتای ۲۸ مرداد از مردم بزرگ ایران عذرخواهی کنند. این آزمون تجربه شده و بی فرجام، جهت گیری  بی حاصلی است که قریب به چند دهه است دولت آمریکا آن را دنبال کرده و همواره نتایج معکوس آن را در مشارکت  و حضور پر شور و فراگیر  و شکوهمند مردم  بزرگ و شریف ایران  در  انتخابات متعدد و با رای  مستقیم و صندوق آرا در یک مردمسالاری و دمکراسی دیده است.

قاسمی تصریح کرد: دولت و ملت ایران در طول سال های تثبیت انقلاب، دوران جنگ تحمیلی و زمان تحریم های  ناعادلانه وظالمانه نشان دادند با وحدت، درایت، عقلانیت و خردورزی برای صیانت از  کیان کشور و  نظام و آرمانهای خود ایستادگی می کنند و این سخنان بی پایه و وهم آلود در میان همه بخش های مردم و جامعه  مقاوم و فرهیخته  ایرانی   مطرود و منفور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان به دولتمردان جدید آمریکا هشدار داد: در  برابر  ملت بزرگ و شجاع ایران   باز هم  به بیراهه نروند و آزموده ها را چندباره نیازمایند که جز  پشیمانی بیشتر و خسارات سنگین تر  برای آنان حاصلی در پی نخواهد داشت. تنها راه پیش رو برای آنان، فهم و درک درست از واقعیات ایران و منطقه و کوتاه کردن زبان بی تاثیر تهدید و عدم مداخله در امور داخلی ایران و دیگر کشورهای منطقه و نگاه و  برخورد واقع بینانه،  منطقی، خردگرایانه و غیر هیجانی به تحولات ایران و منطقه است. آنان باید بدانند واقیعات تاریخی ، جغرافیایی و فرهنگی و حوزه تمدنی هم چون امنیت و ثبات پایدار فراتر از سوداگری و دوشیدن کشورهای منطقه است و نیازمند تفکر و شناخت و خرد ورزی است.