تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقض برجام است
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به رأی مثبت مجلس سنای آمریکا به منظور پیشبرد لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران اظهار داشت: این موضوع نقض برجام است. 
 
وی افزود: پیش از پذیرش برجام مقام معظم رهبری طی نامه‌ای به رئیس جمهور 9 شرط را در این نامه تعیین فرمودند. 
 
ذوالنوری گفت: مقام معظم رهبری طی نامه خود به رئیس جمهور فرمودند وضع یا تمدید هر نوع تحریم جدید به هر بهانه‌ای اعم از حقوق بشری، موشکی و...نقض برجام است، لذا از آنجایی که نامه ایشان پیش از پذیرش برجام بود طبیعتا این اقدام مجلس سنای آمریکا نقض برجام شناخته می‌شود که طبیعتا دولت باید نسبت به این اقدام، واکنش متناسب و متقابل نشان دهد.  
 
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال 94 درست پیش از پذیرش برجام ماده واحده‌ای را با دو تبصره و 9 بند به تصویب رساند که بر اساس آن دولت موظف است اقدام متقابل در برابر رفتار طرف مقابل انجام دهد.
 
وی یادآور شد: ممکن است استدلال دولت و دستگاه دیپلماسی به این صورت باشد که تا زمانی که تحریم‌ها سیر طبیعی خود را طی نکند و توسط رئیس جمهور آمریکا اجرایی نشود ارزش عملی ندارد اما به هر حال مجلس موظف است به عنوان پارلمان در مقابل حرکت پارلمان عکس‌العملی از خود نشان دهد.
 
ذوالنوری متذکر شد:  ممکن است ترامپ به گونه‌ای عمل کند که اقدامات وی الزاما علنی و رسانه‌ای نشود لذا وضع چنین قانونی چون وضع قانون تلقی می‌شود طبق فرمایش مقام معظم رهبری نقض برجام است و دولت و مجلس باید عکس العمل مناسب را در این زمینه انجام دهند. 
 
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه اقدام رئیس جمهور و وزارت خارجه در برابر تمدید تحریم‌های داماتو کافی نبود، بیان داشت: رئیس‌جمهور طی دستوراتی مجزا به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که اقدامات لازم را از سوی مجاری قانونی پیگیری کنند اما همان‌طور که گفته شد این ابلاغ، اقدام متناسب در برابر تمدید تحریمها علیه ایران محسوب نمی‌شود چرا که اگر رئیس جمهور هم این دستور را صادر نمی‌کرد وظیفه ذاتی و جاری وزارت خارجه ایجاب می‌کرد که اقدامات لازم را انجام دهد. 
 
وی ادامه داد: اقدام دیگر رئیس جمهور پس از تحریم داماتو این بود که دستور ساخت پیشران‌های هسته‌ای را صادر کرد این دستور بدان معنا بود که موتورهای شناور به جای گازوئیل از سوخت هسته‌ای استفاده کند، به هر حال اگر رئیس جمهور این دستور را هم صادر نمی‌کرد و اگر قبل از قانون داماتو هزار پیشران هسته‌ای هم می‌ساختیم آمریکایی‌ها نمی‌توانستند از این اقدام ما خرده بگیرند چرا که براساس برجام میزان غنی سازی تا سقف  3.67 درصد به ایران داده شده بر این اساس می‌توان گفت دستور رئیس جمهور در این راستا دستوری بی خود و بیجا بود و نمی‌توان نام آن را برخورد جدی در برابر قانون داماتو گذاشت. 
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: اقدام رئیس جمهور برخوردی متناسب با رفتار آمریکایی‌ها نبود بنابراین دولت باید عکس‌العملی متناسب با تکلیفی که مجلس برای آن تعریف کرده نشان دهد.