علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گفتوگو با فارس در خصوص قطعنامه صادر شده علیه ایران در شورای حکام، گفت: قطعنامه موضوع خاصی را نداشت و صرفاً از ایران میخواهد که به همکاری خود با آژانس در مورد برخی سؤالات این نهاد ادامه دهد.

وی افزود: اشکال ما به قطعنامه این بود که در آن به قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت و شورای حکام اشاره کرده بود و با توجه به اینکه ما آنها را فاقد وجاهت حقوقی می‌دانیم معتقدیم که نباید به آنها اشاره می‌شد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به دعوتنامه رسمی ایران که توسط رئیس سازمان انرژی اتمی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر حضور معاون آمانو در ایران و پاسخ ایران به سؤالات آژانس و همچنین رفع ابهام آژانس ارسال شده بود، گفت: آمانو با این دعوتنامه مخالفت کرد و این فضای منفی و چالش بین اعضا را ایجاد کرد.

سلطانیه ادامه داد: این برنامه همچون قطعنامه‌های گذشته مورد خاصی نداشته و تنها از ایران خواسته که همکاری خود را ادامه دهد و مدیرکل در نشست بعدی شورای حکام گزارش همکاری ایران را ارائه دهد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاق مهم در صدور قطعنامه جدید علیه ایران را عدم اجماع در آن علی‌رغم تلاش بسیار آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: این قطعنامه علی‌رغم تلاش‌های فشرده آمریکا به رأی‌گیری گذاشته شد.

وی یادآور شد: در بیانیه عدم تعهد در مورد ایران نیز برای اولین‌بار به صورت شفاف و جدی انتقاد شدیدی از آمانو در مورد تبعیض بین اعضا وارد شده است.

سلطانیه با بیان اینکه آمانو پیش از آنکه متن گزارش را برای همه اعضا منتشر کند به طور محرمانه به پنج کشور دارای سلاح هسته‌ای داده بود، گفت: اطلاعات محرمانه این گزارش پیش از آنکه به دست اعضا برسد توسط مطبوعات منتشر شده بود که این دو مورد عامل انتقاد شدید جنبش عدم تعهد از آمانو بود.

وی افزود: از آمانو خواسته شد که در مورد چگونگی درز این اطلاعات محرمانه به مطبوعات گزارشی را ارائه دهد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع مهم دیگر را تصویب تمامی پروژه‌های پیشنهادی ایران به آژانس در کمیته فنی آن خواند و گفت: ‌ دو روز قبل از نشست شورای حکام علی‌رغم مخالفت آمریکا و اتحادیه اروپا تمامی پروژه‌های فنی پیشنهاد شده از سوی ایران تصویب شد و کشورهای گروه ۷۷ و در حال توسعه اجازه ندادند که بحث‌های همکاری‌های فنی با موضوعات سیاسی تحت‌ تأثیر قرار بگیرد.

سلطانیه با بیان اینکه ایران ضمن انتقاد شدید از ادعاهای مطرح شده طی سالهای اخیر در مورد برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت: این واقعیت‌ که در طول سالهای گذشته ادعاهای بی‌اساس به ایران ارائه نشد و حتی سندی دال بر گرایش ایران به برنامه نظامی یافت نشده است، یک موضوع اثبات شده است و ما به فعالیت خود از جمله غنی‌سازی بدون حتی یک لحظه درنگ ادامه خواهیم داد و بازرسی‌های آژانس نیز ادامه خواهد یافت.

وی یادآور شد: همانطور که وزیر خارجه روسیه مطرح کرد در گزارش مورد خاصی ذکر نشده و سخنان تکراری غرب علیه ایران مطرح شده است.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیاهوی زیادی علیه ایران از دو ماه پیش ایجاد کردند تا بتوانند فضا را برای فشار بیشتر به ایران و ارجاع پرونده به شورای امنیت فراهم کنند، خاطرنشان کرد: این امر محقق نشد و تمامی تلاش‌های آنها با شکست روبه‌رو شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نشست خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای که قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری برگزار شود، گفت: با توجه به بررسی‌های که انجام گرفته ایران در این همایش شرکت نخواهد کرد.

سلطانیه افزود: رژیم صهیونیستی عضو انپیتی نبوده و هیچ بازرسی نیز از فلسطین اشغالی صورت نمیگیرد و این رژیم برنامههای هستهای نظامی خود را به طور مخفیانه و فعالانه دنبال میکند و هیچگونه فشاری از جانب آژانس برای بازرسی از تأسیسات مخفی این رژیم وجود ندارد. ایران ۴۰ سال پیش مبتکر خاورمیانه عاری از سلاح هستهای بود اما خواست ایران و کشورهای منطقه محقق نخواهد شد مگر اینکه این رژیم تحت فشار به انپیتی بپیوندد و سلاحهای هستهای خود را از بین ببرد.