آیا بانک مرکزی به دنبال زمین زدن برخی موسسات مالی - اعتباری و حمایت از برخی دیگر است؟

گروه سیاسی- حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به مشکلات موسسات مالی - اعتباری گفت: مسئولیت همه این بد بختی ها بانک مرکزی و مدیران این بانک ها هستند که باید پاسخگوی مردم و سپرده گذاران باشند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور که مرتب به آقایان دولتی و اطرافیانش ضیافت افطاری می دهد، کاش یک ضیافت افطاری برای این مالباختگان برگزار می کرد و درد دل آنها را می شنید، افزود: اگر این موسسات مجوز داشتند، پس چرا در حال حاضر بانک مرکزی در خصوص مشکلات بوجود آمده اطلاع رسانی نمی کند و فقط سکوت کرده و پاسخگو نیست و از مسئولیت شانه خالی می کند. اگر مجوز نداشتند، چطور چندین سال در حال فعالیت بودند و مردم داراییهای خود را به آنها تحویل می دادند.

دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: اگر فردی بخواهد یک مغازه یا دکه پفک فروشی باز کند، بر وی نظارت می شود اما بر موسسات مالی- اعتباری که با داراییهای مردم سرکار دارند، نظارت نمی شود؟

حجت الاسلام و المسلمین سلیمی  گفت: اگر این موسسات مجوز لازم نداشتند، چرا برخورد نشده است؟ پس بانک مرکزی چی کاره است؟ مگر در قانون‌ تنظیم‌ بازار غیر متشکل‌ پولی مسئولیت برخورد با این موسسات، با بانک مرکزی نیست؟.

وی با بیان اینکه مسئولین در توجیه اقدامات خود می گویند که این موسسات در مسیر اخذ مجوز قرار دارند، افزود: پس در طول این مدت فعالیت آنها، مسئولین بانک مرکزی چه کار می کردند؟ مگر روند اخذ مجوز در قانون بیش از شش ماه است؟.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه کوتاهی بانک مرکزی برای ما محرز است، افزود: متاسفانه مسئولین بانک مرکزی شفاف سازی نمی کنند و پاسخ درستی به مردم نمی دهند.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمی در حال حاضر چندین موسس مالی- اعتباری دارای مشکل هستند، گفت: کاسپین، آرمان، ثامن و .. از جمله این موسسات هستند و معلوم نیست که بانک مرکزی در راستای حل مشکلات بوجود آمده چه سیاست و برنامه ای دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمی با اشاره به سیاست های غیر شفاف بانک مرکزی در این زمینه گفت: واقعا جای سوال است که بانک مرکزی به دنبال زمین زدن برخی موسسات مالی - اعتباری و حمایت از برخی دیگر است؟.

وی تاکید کرد: مردم که با هزاران زحمت پس اندازی داشتند به دلیل اعتماد به بانک مرکزی، سرمایه های خود را تحویل این موسسات دادند و اگر این اعتماد از بین برود در سطح بالاتر به بی اعتمادی به نظام مالی و پولی کشور منجر خواهد شد و در بازار مالی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر بانک مرکزی به یک تماشاچی تبدیل شده و نظارگر شده است در حالی که مسئولیت مستقیم دارد و باید پاسخگوی این مشکلات و اعتراضات مردم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمی اضافه کرد: از آنجا که بانک مرکزی پاسخگو نیست رئیس جمهور باید پاسخگو باشد و به همین دلیل نمایندگان با طرح سوال از رئیس جمهور خواستار پاسخگوی وی در صحن مجلس شدند.

وی افزود: وزارتخانه ها و مسئولین دولتی در ایام انتخابات نسبت به کوچکترین مساله واکنش نشان داده و اطلاعیه و بیانیه صادر می کردند و در صدد پاسخگویی بودند اما اکنون در مقابل مشکلات میلیونها سپرده گذار، سکوت کردند.

نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: آن مسئولین دولتی که مرتب در توئیتر و اینستاگرام خود  مطلب می نویسند چرا اکنون در مقابل تحریم های جدید آمریکا و مشکلات میلیونها سپرده گذار موسسات مالی -اعتباری سکوت کردند؟.

سوال از رئیس‌جمهور هفته گذشته در مجلس تهیه شده، به امضای 85 نماینده رسیده و قرار است یکشنبه 11 تیر ماه تحویل هیئت رئیسه مجلس شود.

حداقل امضا برای طرح سوال از رئیس جمهور 73 امضا است.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

به استناد اصل 88 قانون اساسی، سوال ذیل از رئیس‌جمهور با امضای نمایندگان تقدیم می‌شود، مستدعی است اقدام مقتضی و قانونی انجام شود.

نظر به مشکلاتی که برای سهامداران برخی از موسسات اعتباری مانند کاسپین، آرمان، ثامن‌الحجج و غیره در چند سال اخیر پدید آمده و ریشه اصلی آن نقص در نظارت بانک مرکزی بوده است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رئیس بانک مرکزی سوال کند و توضیحات و رفتار ایشان نیز قانع‌کننده نبوده است و از طرف دیگر حقوق مردم نیز در حال ضایع شدن است، لذا از رئیس محترم جمهور تقاضا داریم پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه نمایند، گرچه قبول داریم که نقطه آغازین این مشکل قبل از دولت فعلی بوده است.