رئیس سابق «ام.آی.6»: ایران در حال سر برآوردن به عنوان قویترین کشور منطقه است

 میزگردی در «کنفرانس هرتزلیا» در فلسطین اشغالی، با حضور روسای پیشین سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی و انگلیس برگزار شد.

رئیس سابق موساد در این نشست گفت که بدون یک حرکت رو به جلوی واقعی در موضوع فلسطین، اسرائیل به پیشرفت واقعی در روابطش با «کشورهای سنی میانه‌رو» نخواهد رسید.

به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، «تامیر پاردو» تصریح کرد «شاید در موضوع ایران، یک همکاری اطلاعاتی عالی و همچنین برخی هماهنگی‌ها در موضعات امنیتی داشته باشیم اما در نبود پیشرفت واقعی در صلح با فلسطینیان، هیچ تغییر چشمگیر در روابطمان با آنها(کشورهای سنی میانه‌رو) نخواهیم داشت».

 وی که از 2011 تا 2016 مدیر موساد بوده، افزود: «من حامی صلح با فلسطینیان به منظور حل مشکلات اسرائیل هستم اما نباید دچار توهم شد چرا که صلح با فلسطینیان سبب حل منازعات در خاورمیانه نخواهد شد».

پاردو درباره لو دادن اطلاعات محرمانه‌ای که رژیم صهیونیستی درباره داعش در اختیار آمریکا قرار داده بود و دونالد ترامپ آن را به اشتباه در اختیار روسیه قرار داد، هم صحبت کرد.

وی گفت: «بسیاری از افراد اشتباه می‌کنند و اگر او چنین کرده، اولین کسی نبوده که این کار را کرده و آخرین فرد هم نخواهد بود. بله سیاسیون بر خلاف توصیه ما(اطلاعاتی‌ها) اطلاعاتی را با دیگران در میان گذاشته‌اند».

«جان ساورز» رئیس سابق ام‌ آی 6 انگلیس هم در این میزگرد اظهاراتی درباره مسائل مختلف مطرح کرد.

او درباره لو دادن اطلاعات محرمانه توسط ترامپ گفت که مشخص است ترامپ با لو دادن اطلاعات محرمانه اسرائیل اشتباه کرد اما موضوع آن است که روسیه با مهارت می‌تواند از این اطلاعات بهره ببرد و این موضوع غیرمستقیم به بشار اسد و ایران کمک کند.

ساورز درباره فلسطینیان اینطور گفت: «بله حماس کارهای وحشتناکی علیه اسرائیل و علیه مردم خودش کرده است اما آنها اداره و حکومت غزه را در دست دارند. ما باید این موضوع را بپذیریم».

رئیس سال‌های 2009 تا 2014 ام آی 6 با تاکید بر لزوم حمایت از مذاکرات آشتی بین فتح و حماس ،‌تاکید کرده که این به نفع غرب و اسرائیل است که برای «میانه‌رو» شدن حماس تلاش شود.

ساورز در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تنش‌ها بین تهران و ریاض اشاره کرد و به غرب درباره «همراهی همیشگی با عربستان سعودی در تقابلش با ایران» هشدار داد.

او گفت: «ایران دورنماها و چشم اندازهای بهتری از عربستان سعودی دارد. آمریکا و اتحادیه اروپا نمی‌خواهند به کشوری که در ایجاد اصلاحات شکست خورده و در تقابل با ایران که در حال سر برآوردن به عنوان قویترین کشور منطقه است، می‌باشد‌ متعهد باشند».

رئیس سابق سازمان اطلاعات خارجی انگلیس، در ادامه تهدید امنیتی کنونی را «خروج آمریکا از نقش رهبری خودش در جهان و ائتلاف‌هایش با اروپا، ‌آسیا و خاورمیانه» خوانده است.

ساورز تاکید کرده که جنگ‌‎‌های آمریکا ضد افغانستان به همراه جنگ با عراق در سال 2003 و بحران اقتصادی سال 2008 سبب شده که مردم و افکار عمومی آمریکا درباره تداوم «نقش رهبری» این کشور در جهان دلسرد شوند.