آمریکا: اجازه حضور متحدان ایران در بلندی‌های جولان را نمی‌دهیم

«برت مک‌گورک» نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در سخنانی گفت که ایالات متحده به متحدان ایران اجازه نمی‌دهد تا پس از سرنگونی داعش در سوریه، اسرائیل را از ناحیه بلندی‌های جولان تهدید کنند.

به نوشته جروز‌الم‌پست، مک‌گورک روز گذشته و در حین سخنرانی در کنفراس هرزلیا در سرزمین‌های اشغالی گفت که «اخیرا در جولان بوده و به (حضور) داعش در نوار مرزی نگاه می‌کرده است» ، وی گفت که نمی‌توان به داعش و «گروه‌های وابسته به ایران» اجازه داد تا با باقی‌ماندن در این منطقه برای اسرائیل مشکل ایجاد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با رد ادعاهای مطرح درباره نقض قوانین جنگی از سوی آمریکا و استفاده از فسفر سفید به عنوان سلاح، گفت که همزمان با پیشروی نیروهای عراق در موصل، «در ماه گذشته، داعش هرکسی را که تلاش می‌کرد قرار کند را کشت»، و از «بیمارستان‌ها» به عنوان «برج‌های کشتار» برای شلیک به سوی غیرنظامیان در حال فرار استفاده می‌کرد.

مک‌گورک در ادام گفت که «ایالات متحده تنها از فسفر سفید برای حفاظت از غیرنظامیانی که تلاش داشتند از دست داعش فرار کنند استفاده کرد» و از آن به عنوان شیوه‌ای برای حمله استفاده نکرده است.

با این حال، گفته می‌شود که استفاده از فسفر سفید در عرصه نبرد موضوعی مناقشه‌برانگیز است، زیرا به راحتی و به صورت غیرمستقیم می‌تواند به آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای منجر شود که از کنترل خارج می‌شود.