عدم نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی- اعتباری و ضررهای صدها هزار نفر / پاسخگویی رئیس جمهور درصحن مجلس

گروه سیاسی- سید علی ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به مشکلات موسسات مالی – اعتباری و اعتراضات مردمی در این زمینه گفت: در روزهای گذشته شاهد مراجعات مردمی به دفتر اینجانب در حوزه انتخابیه بودم که مردم از این موسسات ناراحت بوده و خواستار رسیدگی به مشکلات خود و بازگشت سپرده ها، پول و سود آن شدند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع موسسات مالی- اعتباری یک مساله جدی و معضل اساسی است، گفت: صدها هزار نفر به اعتماد اینکه این موسسات از بانک مرکزی مجوز دارند و بر سر درب آنها تابلوی مجوز نصب بوده، سرمایه های خود را به آنها سپردند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیودات و مقررات بانک مرکزی برای فعالیت موسسات مالی- اعتباری گفت: قانون بانکداری، بانکداری بدون رباه و سیاست های ابلاغی بانک مرکزی از جمله قیوداتی است که این موسسات باید رعایت می کردند و در صدور مجوز، گرفتن پروانه و شروع فعالیت باید مد نظر می بود.

ادیانی گفت: متاسفانه بانک مرکزی نظارتی بر این موسسات و فعالیت های آنها نداشته و باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده برای سپرده گذاران شده است.

وی با اشاره به وعده های این موسسات برای دادن سود بالا به سپرده گذاران افزود: موسساتی چون فرشتگان، آرمان، ثامن، کاسپین و ... در همین راستا عمل کردند و وعده های آنها باعث شد تا برخی از مردم حقوق بازنشستگی و سرمایه های اندک خود را در یکی از موسسات گذاشتند تا بتواند هزینه جاری زندگی خود را با استفاده از سود آن تامین کنند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم نظارت بانک مرکزی بر این موسسات موجب انحراف آنها از فعالیت های درست بانکی شد، افزود: متاسفانه این موسسات بجای فعالیت درست بانکی، به سود دهی برای خود کار کردند.

ادیانی با اشاره به طرح سوال نمایندگان از رئیس جمهور در این زمینه گفت: 85 نماینده امضا کننده این طرح محکم ایستاده اند و خواستار حضور رئیس جمهور در صحن مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان در خصوص این موسسات هستند.

وی با تاکید بر دفاع از حقوق مردم افزود: ما در راستای دفاع از حقوق مردم از رئیس جمهور می خواهیم که چرا بانک مرکزی نظارت درستی نداشته و چرا سپرده گذاران با مشکلات فعلی روبرو شدند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: بدون تردید در بررسی های اولیه مشخص شد که بانک مرکزی به وظایف نظارتی خود عمل نکرده و رئیس جمهور بعنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در این زمینه باید پاسخگو باشد.

ادیانی با بیان اینکه در خصوص برکناری یا ادامه کار رئیس کل بانک مرکزی باید در چارچوب قواعد و مقررات عمل شود، تصریح کرد: باید امور بانکی این موسسات اصلاح شود و سپرده گذاران هم به پول خود و هم به سودهای آن برسند.

سوال از رئیس‌جمهور سه شنبه 23 خرداد در مجلس تهیه شده که به امضای 85 نماینده رسیده و قرار است یکشنبه 11 تیر ماه تحویل هیئت رئیسه مجلس شود.

حداقل امضا برای طرح سوال از رئیس جمهور 73 امضا است.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

به استناد اصل 88 قانون اساسی، سوال ذیل از رئیس‌جمهور با امضای نمایندگان تقدیم می‌شود، مستدعی است اقدام مقتضی و قانونی انجام شود.

نظر به مشکلاتی که برای سهامداران برخی از موسسات اعتباری مانند کاسپین، آرمان، ثامن‌الحجج و غیره در چند سال اخیر پدید آمده و ریشه اصلی آن نقص در نظارت بانک مرکزی بوده است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رئیس بانک مرکزی سوال کند و توضیحات و رفتار ایشان نیز قانع‌کننده نبوده است و از طرف دیگر حقوق مردم نیز در حال ضایع شدن است، لذا از رئیس محترم جمهور تقاضا داریم پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه نمایند، گرچه قبول داریم که نقطه آغازین این مشکل قبل از دولت فعلی بوده است.