شفاف: آزاده اردکانی کجاست؟ این سوالی بود که در روزهای اخیر توسط هفته نامه یا لثارات در یک ستون نیمه طنز مطرح شد. سوالی که به نظر میرسید از یاد رفته باشد چرا که پس از جنجالها درباره انتساب وی به ریاست موزه ایران که در ۱۳بهمن سال ۱۳۸۸ با حمایت سرسختانه حمید بقایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام گرفت و سرانجام هم منجر به برکناری اردکانی از ریاست موزه ملی شد، اخباری از وی در دسترس نیست.



اما آزاده اردکانی که از سوی حمید بقایی به ریاست موزه ایران باستان منصوب شده بود بعد از محمدرضا مهراندیش که زمان اسفندیار رحیم مشایی به این سمت رسیده بود، دومین مدیری بود که سابقه فعالیت در حوزه میراثفرهنگی نداشت.

اردکانی، فارغ التحصیل رشته میکروب‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی است. او پیش‌تر سردبیر سایت اطلاع‌رسانی اجتماعی و فرهنگی میراثآریا و سایت خبرگزاری مناطق آزاد بنا و همچنین سردبیر نشریه پارسه بوده است.

گفته می‌شود که او معلم زبان حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی در زمان فعالیت این افراد در شهرداری بوده است. این سابقه فعالیت‌ها بیش از پیش دوستداران میراثفرهنگی را نسبت به حضور او در سازمان میراثفرهنگی حساس کرده بود اما هرگز این حساسیت‌ها تغییری در تصمیم و نگاه بقایی نسبت به ادامه فعالیت او در یکی از مهم‌ترین موزه‌های خاورمیانه به وجود نیاورد.

نخستین حرکت اردکانی بعد از آمدن به موزه ملی، باز کردن در انبارهای این موزه به روی خبرنگاران بود، اقدامی که بعد‌ها به یک شوی خبری معروف شد.

آمدن منشور کوروش به ایران در زمان مدیریت او، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این مدیر به شمار می‌آمد. بعد‌ها گفته شد که اردکانی، یکی از گزینه‌های احتمالی سازمان ملی جوانان بوده است. او خود بعد از رفتن بقایی از سازمان میراثبه ریاست‌جمهوری، اعلام کرد که حساب خود را پس داده و اکنون باید یکی از گزینه‌های جدی برای ریاست سازمان میراثفرهنگی باشد. اردکانی، از جمله مدیرانی به شمار می‌رفت که حضور و غیابش در همه عرصه‌ها همواره با شایعات بسیاری همراه بوده است.

یکی از این شایعات مربوط به دستگیری او بود. اردیبهشت ماه امسال بود که چند سایت خبری اعلام کردند، اردکانی به دلیل نزدیکی به جریان انحرافی در زندان است.

با اینکه روابط عمومی سازمان میراثفرهنگی این خبر را تکذیب کرد و نوشت: «متأسفانه شماری از شبه‌رسانه‌ها و سایت‌های بی‌نام و نشان و مجهول‌الهویه، در یک جنگ روانی - امنیتی کاملا آشکار اما محکوم به شکست، طی روزهای اخیر تلاش کرده‌اند شرایط امنیتی و روانی ویژه‌ای را جهت پرونده‌سازی و برخوردهای گسترده غیر قانونی با شماری از افراد خدوم دولت خدمتگزار فراهم نمایند.» اما با این حال در‌‌ همان تاریخ بود که آزاده اردکانی به موزه ملی نیامد.

چند روز بعد یعنی سه شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ نیز اردکانی بدون ارائه هیچ دلیلی از سوی سازمان میراثفرهنگی، ازاین سمت برکنار شد تا شایعات درباره ارتباط وی با جریان انحرافی و حتی فعالیت‌هایی درارتباط با قاچاق عتیقه که در مورد وی شایع شده بود، به واقعیت نزدیک شود و رئیس سازمان میراثفرهنگی حکم سرپرستی داریوش اکبرزاده را برای ریاست موزه ملی ایران صادر کرد.

چندی بعد نیز چند رسانه خبر از اعترافات تکان دهنده او منتشر کردند که بر اساس آن چند شی تاریخی از موزه ملی به تاراج رفته است. هرچند که بار دیگر روابط عمومی موزه ملی این خبر‌ها را تکذیب کرد اما باز هم انتشار شایعات در مورد اردکانی پایان نیافت و شایعات بر این بنا بود که وی بازداشت شده و در بازداشت به سر می‌برد.

هرچند که خبر بازداشت وی از سوی مراجع قضاییه تایید نشد اما عدم حضور وی در انظار عمومی و شایعه اعترافات وی بر این ماجرای دستگیری وی قوت می‌بخشید.

بعد از مدتی اما، شایعاتی در مورد آزادی این مدیر منسوب به جریان انحرافی در رسانه‌ها پیچید.
از سوی دیگر از آنجایی که رسانه‌ها هیچ ردی از حضور مجدد وی دراجتماع نیافتند، اخباری مبنی بر خروج وی ازایران و اقامت وی در فرانسه منتشر شد. برخی معتقد بودند که اردکانی پس از آزادی از زندان، با حمایت جریان انحرافی از ایران خارج شده و به فرانسه رفته است.

البته بعضی نیز بر این نظر هستند که اردکانی در پست دولتی کم حاشیه و بی‌اهمیتی در همین حوالی مشغول کار است. شغلی که پای وی را به رسانه‌ها باز نمی‌کند و او رااز فضای جنجال برانگیز و حساسیت زا دور نگه می‌دارد.

آنچه مسلم است، اخبار درباره آزادی اردکانی، معلم زبان لیدرهای جریان انحرافی ضد و نقیض است هر چند که به نظر میرسد باتوجه به عدم تایید مراجع قضایی درباره بازداشت وی، خروج اردکانی ازکشور و یا اشتغال وی به یک کاردولتی دیگر، از زندانی بودن او محتملتر به نظر میرسد.