آمریکا به دنبال دریافت جریمه از بنیاد علوی

 دولت آمریکا با بیان این ادعا که میلیون‌ها دلار پول به صورت غیرقانونی به وسیله بنیاد علوی به ایران انتقال یافته است قصد دارد جریمه‌ای به مبلغ 500 میلیوند دلار از این بنیاد دریافت کند.

 

با طرح دعوی حقوقی در دادگاه فدرال در منهتن نیویورک، دادستان‌های آمریکایی مدعی هستند که بنیاد علوی،مالک اولیه برج 36 طبقه در خیابان پنجم نیویورک، در پوشش امور خیریه میلیون‌ها دلار پول را به ایران انتقال داده است.

 

بلومبرگ گزارش داد: این دعوی حقوقی وارد چهارمین هفته خود شده است و دادستان‌ها امیدوار هستند 500 میلیون دلار از این بنیاد جریمه دریافت کنند و همچنین اعلام کرده‌اند که این پول به حساب آنچه قربانیان حملات تروریستی تحت حمایت ایران نامیده شده‌ واریز خواهد شد.

 

با این وجود وکلای بنیاد علوی اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های بنیاد علوی مستقل از دولت ایران انجام می‌شود و پول این بنیاد صرف اموری مانند ساخت مدرسه، خدمات درمانی و آموزش عالی و نیز ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی و پشتیبانی از مطالعه ادیان می‌شود.

 

سال 2008 دادستان‌های آمریکا اقداماتی را در راستای توقیف این برج 36 صبقه انجام دادند و پنج سال بعد قاضی دادگاه منطقه «کاترین فارست» این درخواست دولت را تأیید کرد اما سال گذشته دیوان عالی این حکم را رد کرده و پرونده را برای تجدید نظر به دادگاه فرستاد.