«بن‌سلمان» گزینه ترامپ برای شیوع خشونت در منطقه است

احمد کلهر کارشناس سیاست خارجی اظهارداشت: پس از نشستی که به سرکردگی عربستان در ریاض برگزار شد  و  ترامپ  رئیس جمهور آمریکا هم در آن شرکت کرد، چراغ سبزی را به محمد بن‌سلمان نشان داد که بتواند تغییراتی را در این کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه عربستان تامین کننده مطامع رژیم صهیونیستی و آمریکاست  افزود: بن نایف از لحاظ اقتدار، فردی قاطع نبود و در بسیاری موارد ضعیف جلوه می‌کرد، همچنین  در سطح تصمیم‌گیری کشورش نمی‌توانست قوی برخورد کند از این جهت باید به سمت فرد خشن‌تری می‌رفتند تا بتوانند رضایت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس را بیشتر جلب کند.

عربستان تمایل دارد خود را قربانی تروریسم جلوه دهد

کارشناس سیاست خارجی در خصوص حمله تروریستی به مکه نیز تصریح کرد: هر چند گفتگو در خصوص این اتفاق هنوز زود است، اما شواهد امر بیانگر این مطلب است که عربستان تمایل دارد خود را قربانی تروریسم جلوه دهد. چرا که پیش از این و در شرایطی که حوادث تروریستی در ایران رخ داد، همه توجهات به عربستان جلب شد و حتی وزیر اطلاعات کشورمان رسما اعلام کرد که ما اطلاعاتی مبنی بر حمایت عربستان از این تیم‌های تروریستی در اختیار داریم، بنابراین سعودی‌ها به نوعی برای فرار از زیر بار این اتهام از قربانی تروریسم بودن استقبال می‌کنند، اما باید قدری صبر کنیم تا به اطلاعات بیشتری در این خصوص دست یابیم، مضاف بر اینکه داعش نیز در این باره  موضع گیری خاصی نکرده است.

کلهر خاطرنشان کرد: حمله تروریستی در مکه در دو سطح داخلی و خارجی می‌توان به بحث در این مسئله پرداخت، در سطح داخلی با اتفاقات این چنینی می‌تواند افکار عمومی را از تغییراتی که در رأس قدرت و ولیعهدی رخ داده منحرف کند به ویژه اینکه برخی منابع هم از حصر خانگی بن نایف جانشین پیشن حکایت دارد. اما در سطح بین المللی نمی‌توان کشورهایی مانند ترکیه، ایران و... را قانع کرد و با یک حمله انتحاری توجه آنها را از بحث ولیعهدی منحرف کرد.