دیوان عالی آمریکا فروش آثار باستانی ایران را بررسی می‌کند

دیوان عالی آمریکا قرار است تقاضای ضبط اشیاء عتیقه ایران برای پرداخت غرامت به افرادی که ادعا می‌کنند قربانیان حملات تروریستی هستند را مورد بررسی قرار دهد. 

به نوشته آسوشیتدپرس، شاکیان این پرونده قصد مصادره مجموعه‌ای از آثار هنری ایران را دارند که در «موزه تاریخ طبیعی فیلد» و «دانشگاه شیکاگو»، در ازای 71.5 میلیون دلار صادر شده به نفع آنها در محاکم قضایی آمریکا را دارند.

قضات آمریکایی روز سه‌شنبه گفته‌اند به بررسی رأی دادگاه سطح پایین‌تری خواهند پرداخت که قبلاً حکم داده بود قربانیان آمریکایی یک حمله انتحاری در بیت‌المقدس نمی‌توانند مجموعه آثار هنری ایران در این موزه و دانشگاه را مصادره کنند.

 قربانیان ادعایی این حمله، حماس را به سه مورد بمب‌گذاری انتحاری در یک مرکز خرید در شهر بیت‌المقدس  که در سپتامبر سال 1997 روی داد، متهم کرده‌اند. آنها می‌گویند ایران به دلیل فراهم آوردن آموزش و حمایت از حماس، متهم اصلی این حمله است.

پس از صدور حکم دادگاه بدوی علیه دولت ایران، شاکیان پرونده در صدد یافتن اموال متعلق به دولت جمهوری اسلامی برآمدند تا از طریق مصادره و فروش آنها، حکم دادگاه در مورد دریافت غرامت را به اجرا بگذارند.

از جمله اموالی که آنان کشف کردند، سه مجموعه اشیاء باستانی شامل ظروف سفالی، زیورآلات و لوح‌هایی با نوشته‌های عیلامی بوده که در موزه تاریخ طبیعی فیلد در شیکاگو و موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به نمایش گذاشته شده است.

پس از صدور رای دادگاه بدوی به نفع قربانیان حملات انتحاری در بیت المقدس، این موزه با رد ادعای شاکیان، استدلال کرد که اشیاء باستانی مشمول قوانین مصونیت از پیگرد بوده و نمی‌توان از آنها برای تامین منابع مالی پرداخت غرامت استفاده کرد.