سردرگمی دولت ترامپ در تصویت پیش‌نویس تحریم ایران و روسیه

 کش مکش ها بر سر تصویب طرح مصوب تحریم‌های ایران و روسیه در مجلس نمایندگان آمریکا همچنان ادامه دارد، هرچند مقامات آمریکایی از تلاش برای تصویب فوری و حل مشکلات بر سر راه آن خبر داده بودند، امروز رویترز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که آنها نمی دانند چه زمانی این طرح تصویب شود.

پیش از این یک مقام کاخ سفید دو روز گذشته از مخالفت دولت با بخش‌هایی از این طرح که «قانون مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران» نام دارد، خبر داده بود.

طرح تحریم‌های جدید ایران و روسیه در سنا با رأی 98 به 2 تصویب و بعداً به خاطر مسائل فنی-حقوقی در مجلس نمایندگان متوقف شد. تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، به بهانه دخالت سایبری در انتخابات آمریکا و تحریم‌های ایران هم که در همین پیش‌نویس آمده، به بهانه حمایت از تروریسم و برنامه دفاعی موشکی است.

به نوشته رویترز، قانون گذاران آمریکایی گفتند نمی دانند چه زمانی، قانون تحریم های جدید علیه روسیه برای رای گیری به مجلس نمایندگان این کشور می آید و کاخ سفید هم اعلام کرده که نگرانی هایی در مورد این قانون دارد.

این مصوبه دو هفته گذشته با رای نزدیک به تمام نمایندگان سنای آمریکا تصویب شد و به نظر می رسد که تمایل ترامپ برای داشتن روابط گرم تر با مسکو را با مشکل مواجه کند. مقامات دولت ترامپ علیه این تحریم های جدید صحبت کرده بودند.

یک مقام کاخ سفید گفت دولت ترامپ احساس می کند برخی مفاد این طرح ممکن است در توانایی دولت برای استفاده از تحریم ها برای تاثیر بر روسیه مداخله کند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود،گفت: «در طرح سنا مفادی وجود دارد که به طرز بی سابقه ای به توانایی وزارت خزانه داری در اداره ابزارهای تحریمیش ضربه می زند؛ ائتلاف تحریمی فراآتلانتیکی را به مخاطره می اندازد و توانایی وزارت خارجه برای ارسال این سیگنال که ما تحریم هایمان را با توجه به رفتار روسیه تنظیم خواهیم کرد، تضعیف می کند.»

باب کورکر، سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و یکی از نویسندگان این طرح گفت امیدوار بوده که طی یک روز یا دو روز گذشته این موضوع حل شود.

به نوشته رویترز، این طرح باید در مجلس نمایندگان آمریکا که هم حزبی های ترامپ درآن به نسبت سنا از اکثریت بیشتری برخوردارند، تصویب شود و پس از آن باید برای امضای اجرایی شدن یا وتو به ترامپ سپرده شود.