نماینده آمریکا در سازمان ملل: بیانیه کاخ سفید هشدار به ایران و روسیه هم هست

«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه درباره تهدید جدید کاخ سفید علیه سوریه توضیح داد. 

وی که در نشست کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا حضور داشت گفت: « هدف ما نه تنها ارسال پیام به (بشار) اسد، (رئیس‌جمهور سوریه)، بلکه ارسال پیام به ایران و سوریه نیز هست که اگر این اتفاق دوباره بیفتد، ما به شما اخطار می‌دهیم.»

یش از این کاخ سفید در بیانیه‌ای بامداد سه‌شنبه بدون ارائه هیچگونه مستنداتی ادعا کرده بود دولت سوریه در تدارک انجام یک حمله شیمیایی است. 

کاخ سفید در این بیانیه نتایج حمله‌ای که هنوز انجام نشده را هم پیشگویی کرده و گفته است: «ایالات متحده تدارکات احتمالی رژیم اسد برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر که احتمالا به کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان از جمله کودکان بی‌گناه منجر خواهد شد را شناسایی کرده است.»

این بیانیه ادعا کرده که فعالیت‌های یاد شده مشابه تدارکاتی هستند که دولت سوریه قبل از حمله شیمیایی 4 آوریل 2017 آنها را انجام داده است. 

اشاره کاخ سفید به یک حمله شیمیایی در منطقه «خان شیخون»، در استان ادلب سوریه است که بر اثر آن ده‌ها نفر کشته شدند. 

واشنگتن و متحدان غربی این کشور در حالی دولت سوریه را به انجام این حمله متهم کردند که دمشق در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده بود.

دولت آمریکا به بهانه این حمله شیمیایی ادعایی، قبل از مشخص شدن نتایج تحقیقات نهادهای بین‌المللی به پایگاه هوایی «الشعیرات» در سوریه حمله کرد.