به گزارش افکارنیوز،عباس عبدی در گفتوگو باایلنا، در پاسخ به این سوال که به نظر شما در زمان باقی مانده تا انتخابات شرایط برای حضور اصلاح طلبان آماده خواهد شد؟ گفت: برای فراهم شدن شرایط کمی دیر شده است، علاوه بر آن مسئولان فعلا سرگرم دعواهای داخلی خود هستند و کاری به اصلاح طلبها ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اگر اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات نشوند به مرور زمان از عرصه قدرت حذف خواهند شد؟ گفت: معتقد نیستم که اصلاح طلب‌ها از صحنه سیاسی کشور حذف می‌شوند، سرنوشت اصلاح طلبان دست خودشان است و خودشان تعیین کننده هستند، کما اینکه در شرایط رقابتی هنوز اصلی‌ترین نیرو هستند.

عبدی با بیان اینکه در انتخابات مجلس ممکن است خلاء حضور اصلاح‌طلبان آثار خود را نشان ندهد، گفت: در انتخابات مجلس قضیه فرق می‌کند ممکن است نتایج این عدم حضور به دلیل اینکه رقابت‌ها بعضا به صورت قبیله و طایفه‌ای است مستقیم نباشد اما اثر خود را دارد. قبل از انقلاب نیز انتخابات مجلس برگزار می‌شد اتفاقی هم نمی‌افتاد اما در ‌‌‌‌نهایت نبود انتخابات واقعی آثار خود را نشان داد. در حالی که اگر انتخابات با مشارکت همه برگزار می‌شد اتفاقات بعدی رخ نمی‌داد.

عبدی گفت: به اعتقاد من دیر یا زود مسئولان به این نتیجه می‌رسند که بدون حضور اصلاح طلب‌ها نمی‌تواند انتخابات مناسبی برگزار کنند.

وی تاکید کرد: ‌اگر اصلاح طلب‌ها وضعیت خود را به گونه‌ای ترسیم کنند که بتوانند همیشه خلا موجود در سیستم را پر کنند، سیستم هم حاضر می‌شود در جاهایی با آن‌ها همراهی کند.

عبدی گفت: اگر اصلاح طلب‌ها خود را به گونه‌ای تعریف کنند که حاضر نباشند به این جریان وارد شوند، این جریان در ‌‌نهایت به راهی خواهد رفت که به نفع کشور و نظام نخواهد بود.

این فعال سیاسی درخصوص اینکه چرا برخی مسئولان حتی حداقل‌های مطرح شده از سوی اصلاح طلبان را برای برون رفت از وضع موجود فراهم نمی‌کنند، گفت: به این خاطر که قدرت دارند و فکر می‌کند طرف مقابل قدرت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آینده اصلاح‌طلبان را در صورت عدم شرکت در انتخابات چگونه می‌بینید؟ گفت: شرکت نکردن در انتخابات مساله اصلاح‌طلبان نیست، اصلاح طلب‌ها باید خط و مشی خود را به چارچوب اصلاح طلبی برگردانند.

عبدی افزود: عدم حضور اصلاح طلب‌ها در انتخابات سرنوشت آن‌ها را تعیین نمی‌کند، بلکه استراتژی که دارند تعیین کننده خواهد بود، به اعتقاد من اصلاح طلب‌ها باید به جنبش اصلاحی باز گردند و‌‌‌‌ همان مسیر را ادامه دهند.

عبدی در خصوص اینکه اصلاح‌طلبان در حال حاضر ابزاری برای حضور در قدرت ندارند، خاطرنشان کرد: اصلاحات مستقل از ابزار است اصلاح طلب باید مسیر خود را برود و مطمئن باشد که دیر یا زود ابزار در اختیارش قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه باید خودش نیز تلاش کند و این ابزار را شکل دهند.

این فعال سیاسی در خصوص اینکه شما در حالی از حضور اصلاح‌طلبان در قدرت سخن می‌گویید که زمانی بحثخروج از حاکمیت را مطرح کردید، اظهار داشت: خروج از حاکمیت هیچ تعارضی با این قضیه ندارد، طرح خروج از حاکمیت برای این بود که این بحران‌ها ایجاد نشود، خروج از حاکمیت یعنی ما نمی‌توانیم با این وضعیت کار کنیم پس بیرون می‌رویم. در آنجا هم مطرح شده بود که اگر مسئولان می‌توانند بدون حضور شما کار کنند پس بگذارید کارشان را بکنند، اگر نمی‌توانند که به اعتقاد من نمی‌توانند، یک جایی به شما رجوع می‌کنندو آن وقت شما می‌توانید شروط خود را مطرح کنید. البته خروج از حاکمیت با اخراج از آن فرق می‌کند و در حال حاضر اصلاح‌طلبان از عرصه قدرت اخراج شده‌اند نه اینکه خروج کرده باشند.

وی درباره شرایط مطرح شده از سوی سید محمد خاتمی برای حضور در انتخابات، گفت: برای انتخابات که شرط نمی‌گذارند ‌یک نیروی سیاسی باید شرایط را خودش فراهم کند.

عبدی گفت: بخشی از شروط مطرح شده محصول انتخابات است، در دنیا نیروهایی هستند که در زندان هستند و در انتخابات شرکت می‌کنند و بعد از برگزاری انتخابات اگر پیروز شدند از زندان آزاد می‌شوند، نه اینکه اول بیایند بیرون و بعد شرکت کنند.

عبدی خاطر نشان کرد: تنها شرط مهم وجود آزادیهای حداقلی برای مطبوعات و تشکیلات سیاسی است که اگر مسئولان آن را ایجاد نکنند یعنی خواستار حضور اصلاح طلبها در انتخابات نیستند و اگر مسئولان نخواهد که اصلاحطلبان در انتخابات شرکت کنند با اینکه خود گروه تصمیم بگیرد در انتخابات شرکت نکند فرق دارد.