روز سرنوشت ساز سوال از رئیس جمهور

گروه سیاسی- امروز یکشنبه روز وعده و قرار 85 نماینده برای پیگیری طرح سوال از حسن روحانی رئیس جمهور در صحن مجلس است.

به گزارش افکارنیوز، طرح سوال از رئیس جمهور بعد از رسانه ای شدن و تجمعات گسترده سپرده گذاران موسسات مالی- اعتباری بخصوص موسسه کاسپین، آرمان، البرز، ثامن، فرشتگان و... در مجلس کلید خورد.

روز سه شنبه 23 خرداد طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس کلید خورد.

این اقدام نمایندگان در راستای اصل 88 قانون اساسی و ماده 212 آئین نامه داخلی مجلس بوده است.

طبق اصل 88 قانون اساسی در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور، درباره یکی از وظایفش سوال کنند، رییس جمهور موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید بیش از یک ماه به تأخیر بیفتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.

این برای مطرح شدن در صحن مجلس باید به امضای 73 نماینده مجلس می رسید که این تعداد امضاء در همان روز اول جمع آوری شد در حال حاضر این طرح 85 امضاء دارد.

از آنجا که فردای بعد از تهیه طرح سوال از رئیس جمهور، مجلس به مدت 2 هفته تعطیل بود، متقاضیان طرح سوال از رئیس جمهور قرار گذاشتند تا امروز یکشنبه این طرح را تحویل هیئت رئیسه مجلس دهند تا در دستور کار مجلس قرار گیرد.

در هر حال امروز، روز سرنوشت سازی برای طرح سوال از رئیس جمهور است و مشخص می شود که آیا این طرح در دستور کار نمایندگان و صحن مجلس قرار می گیرد یا خیر.

در متن طرح سوال از رئیس‌جمهور خطاب به هیئت‌رئیسه مجلس آمده است:

نظر به مشکلاتی که برای سهامداران برخی از موسسات اعتباری مانند کاسپین، آرمان، ثامن‌الحجج و غیره در چند سال اخیر پدید آمده و ریشه اصلی آن نقص در نظارت بانک مرکزی بوده است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رئیس بانک مرکزی سوال کند و توضیحات و رفتار ایشان نیز قانع‌کننده نبوده است و از طرف دیگر حقوق مردم نیز در حال ضایع شدن است، لذا از رئیس محترم جمهور تقاضا داریم پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه نمایند، گرچه قبول داریم که نقطه آغازین این مشکل قبل از دولت فعلی بوده است.

درصورتی که نمایندگگان این طرح را امروز تحویل هیئت رئیسه مجلس دهند، طبق آئین نامه داخلی مجلس، رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید. هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند، یعنی سوال حداقل دارای 73 امضا باشد، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

اگر قبل از ارسال سوال برای رئیس جمهور، تعداد امضاها به زیر 73 نماینده برسد، سوال منتفی خواهد شد اما پس از ارسال سؤال برای رئیس جمهور، کاهش امضاءها سبب خروج سؤال یا سؤالات از دستور نمی‌گردد.

همچنین طبق ماده 213 آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی.

 مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر 30 دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند.

در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور مطرح می‌گردد.

طبق آئین نامه داخلی مجلس پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.