رحمانی فضلی: باید قدردان نعمت مشارکت مردم باشیم

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی کلان شهرهای کشور که صبح امروز برگزار شد با اشاره به انتخابات گفت: آنچه  امروز برای ما به ارمغان آمده عزت و پیروزی است.

وی ادامه داد: انتخابات ایران همزمان با  سفر ترامپ به عربستان بود که بویی از دموکراسی نبرده است. باید قدر دان نعمت مشارکت مردم باشیم به دور از اینکه چه کسی رای آورده است.

وزیر کشور در ادامه سخنانش به بیان مسائل و مشکلات کشور پرداخت و گفت: علیرغم پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف مانند آبرسانی و برق‌رسانی داشته‌ایم، اما کمبودهای بسیاری همچنان وجود دارد. به عنوان مثال شهر تهران که یک کلانشهر است، بیشترین مشکلات را در خصوص حاشیه‌نشینی دارد که اگر برای مشکلات ریشه‌ای چاره‌اندیشی نشود، نمی‌توان بر آنها فائق آمد.

وی ادامه داد: نگاه به شوراها باید بر اساس قانون اساسی و همچنین دیدگاه امام راحل و مقام معظم رهبری باشد. باید یکپارچگی در کل کشور مد نظر قرار گیرد؛ در غیر این صورت با توجه به نظام برنامه‌ریزی موجود که یک برنامه‌ریزی کلان و متمرکز بخشی است، نابرابری‌ها افزایش می‌یابد.

رحمانی‌فضلی درباره افزایش مهاجرت‌ها به کلانشهرها گفت: با افزایش مهاجرت‌ها، روستاها از سکنه خالی می‌شوند و شهرهای کوچک نیز امکانات بسیار کمی دارند و این مسائل باید مورد توجه قرار گیرد تا از تمرکزگرایی جلوگیری شود. البته بخشی از کاستی‌ها مربوط به نظام بودجه‌ریزی و اداری است که با تمام تلاش‌ها در سال‌های گذشته همچنان وجود دارد. باید بخشی از خدمات، امکانات و اختیارات به نهادهای محلی، شهرداری‌ها و بخش‌های خصوصی، واگذار تا از مسائل و مشکلات کاسته شود.

وزیر کشور افزود: شورای شهر و روستا از آزادی بیشتری برخوردار هستند و اختیارات بسیاری به آنها داده شده؛ آنها نیز باید مشکلات کشور را مرتبط و وابسته بدانند. حتما باید به روستاها و شهرهای کوچک توجه شود تا جلوی مهاجرت به کلانشهرها را بتوانیم بگیریم.

وی شهرها را یک موجود زنده دانست و گفت: شهر یک موجود زنده، پویا و روح‌دار است که روزانه مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن در حال تغییر است. اگر نگاهمان به شهرها تغییر نکند، باید همواره به دنبال مشکلات بدویم؛ اما با تغییر نگاه می‌توان جلوتر از مسائل و مشکلات، حرکت و برای آنها چاره‌اندیشی کرد.

رحمانی‌فضلی با تأکید بر اینکه نگاه شهرداران و شورای شهر باید به ۱۰ سال آینده باشد، گفت: با توجه به آینده شهرها می‌توان برای مسائل اجتماعی و فرهنگی چاره‌اندیشی کرد. رهبر معظم انقلاب نیز یکی از اولویت‌هایشان، آسیب‌های اجتماعی کشور است و تاکنون چهار جلسه برای بررسی مسائل اجتماعی داشته‌اند. ایشان فرمودند «۲۰ سال است که از این موضوع عقب هستیم و مسائل اجتماعی باید به موضوع اول کشور تبدیل شود».

وزیر کشور ادامه داد: باید جایگاه شوراها و شهرداری‌ها را بدانیم و از تجربیات دوره‌های قبل استفاده و آسیب‌ها، ضعف‌ها و کاستی‌ها را برطرف کنیم تا گام‌های درست‌تری برداریم. اگرچه شوراها و شهرداری‌ها یک نگاه خدماتی دارد، اما به این معنا نیست که نباید نگاه سیاسی داشته باشند. برای شهرداری‌ها افرادی را انتخاب کنید که با شما همراه و هماهنگ باشند و البته دارای تخصص و کارآمدی.

وی منتخبین شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و دولت را از چهره‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب دانست و گفت: افرادی که رأی آورده‌اند، باید به توقعات مردم درست و به حق پاسخ دهند. در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری نیز دیده شد که مشکلات اقتصادی، اشتغال، فرهنگی و اجتماعی دغدغه اصلی مردم بوده و در انتخاب شهرداران و فعالیت شوراها باید تلاش برای حل این مسائل باشد. در چهار سال گذشته ۵۲ درصد شهردارانی که توسط شوراها انتخاب شده بودند، بعد از مدتی مجبور به تغییر آنها شدند. در این دوره تلاش کنید انتخابات درست‌تری انجام شود.

رحمانی‌فضلی، توجه به جایگاه شوراها را مسئله مهم دیگر دانست و گفت: شوراها با دانستن قانون و اختیاراتشان، از قدرت بیشتری بهره‌مند خواهند شد؛ اگرچه منابع درآمدی شهرها پایین است اما اولویت‌بندی درستی نیز در هزینه‌ها وجود ندارد و بهره‌مندی به میزان کافی نیست.

وزیر کشور افزود: متأسفانه محیط‌زیست و زیبایی شهر، فدای درآمدزایی شده که باید تغییر روش، کارآیی و ارزش‌بخشی بیشتری به اقدامات داده شود.

وی تصریح کرد: بزرگترین مشکل کشور، نداشتن اطلاعات دقیق از درآمدها و هزینه‌هاست، این مسئله در شهرداری‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. باید این ایرادات از بین برود و همه مسائل روشن و واضح باشد؛ دادن اختیارات بیش از حد و بستن دست و پای شهردار، هر دو غلط است.

رحمانی‌فضلی، مشکل دیگر شهرداری‌ها را فراوانی نیروی انسانی دانست و گفت: در شهرداری‌ها نیروی انسانی فراوانی وجود دارد که بار مالی بسیاری بر شهرداری‌ها وارد کرده است؛ این روند باید تغییر کند.

وی اظهار داشت: مسئله دیگری که وجود دارد، بحث آموزش کارکنان است. آموزش باید در شهرها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

وزیر کشور گفت: فعالیت فرهنگی یکی دیگر از اقدامات و وظایف شهرداری‌ها و شورای شهر است؛ باید ارتباط منسجم و هدفمندی میان مردم و شهرداری‌ها ایجاد شود تا بتوان فرهنگ درست را برای کاهش مشکلات شهری گسترش داد. در بحث پژوهش، شهرداری‌ها بسیار عقب هستند و باید پژوهش را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار دهند. شهر تهران می‌تواند در این زمینه به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، امنیت، اقتدار، توسعه و پیشرفت را به کشور ارمغان می‌آورد و نباید به آن نگاه سیاسی داشت. شهرداری‌ها می‌توانند در حوزه اقتصاد مقاومتی خدمات بسیاری را انجام دهند. همچنین باید نشاط اجتماعی و امید جامعه را با فعالیت‌های درست افزایش دهند. شهرداری‌ها بخشی از حکومت هستند که باید نظام و دین خود را با دادن نشاط اجتماعی و امید یاری کنند.

وی اعتیاد را یکی از آسیب‌های اساسی و اولویت‌دار کشور دانست و گفت: شهرداری‌ها باید به موضوع اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق توجه ویژه‌ای داشته‌ باشند و به دنبال حل این معضلات باشند. در محیط‌زیست نیز باید تلاش‌های بیشتری انجام شود و نمی‌توانیم بعد از چهار سال بگوییم مشکلات برای گذشته است.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: این جلسه برای تبریک به شما منتخبین مردم و این است که بگوییم وزارت کشور در خدمت شماست؛ می‌توان با تعامل، عقلانیت، علم و اتصال به مردم، قدرت حقیقی را به دست آورد و به مردم بهتر خدمت کرد چرا مردم ولی‌نعمتان ما هستند.