سوال از رئیس جمهور باید علاوه بر موسسات مالی، شامل برجام، تخلف انتخاباتی و فضای مجازی هم شود

گروه سیاسی- جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به طرح سوال از رئیس جمهور در خصوص موسسات مالی- اعتباری از سوی نمایندگان، گفت: علاوه بر موسسات مالی- اعتباری، موضوعات مهم دیگری هم وجود دارد که رئیس جمهور باید با حضور در مجلس در خصوص آنها پاسخگو باشد.

 

وی با بیان اینکه سوال از رئیس جمهور باید حداقل سه تا پنج موضوع مهم را دربر گیرد، گفت: یکی از موضوعات مهمی که در اولویت پاسخگویی رئیس جمهور قرار دارد، مساله برجام و عدم لغو تحریمهایی است که در زمان امضای برجام وعده داده شد.

 

چهره شاخص مجلس با بیان اینکه ظریف و روحانی مرتب از لغو همه تحریمها از روز اجرای برجام سخن می گفتند، افزود: تحریمها نه تنها لغو نشده بلکه شاهد افزایش تحریمها هستیم.

کریمی قدوسی اضافه کرد: دولت روحانی به همه تعهدات خود عمل کرد و فعالیت هسته ای تعطیل شد اما طرف مقابل و آمریکا نه تنها به تعهدادت خود عمل نکردند بلکه بد عهدی هم می کنند.

وی با بیان اینکه دولت می توانست توافقی بهتر از آنچه انجام شده، داشته باشد، افزود: روحانی بعنوان رئیس جمهور وعده هایی در خصوص برجام داد که محقق نشد. بنابراین باید با حضور در صحن مجلس به سوالات نمایندگان ملت در این زمینه پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مهمی که رئیس جمهور باید با حضور در مجلس به سوالات نمایندگان در زمینه آن پاسخ دهد، تخلفات گسترده انتخاباتی است، افزود: برخی از تخلفات انجام شده انتخاباتی، دخالت استانداران و فرمانداران در امر انتخابات، استفاده از بیت المال به نفع رئیس جمهور و عدم اخذ رای از همه مردم از جمله این تخلفات است که رئیس جمهور باید در هنگام حضور در صحن مجلس درباره آن توضیح دهد.

کریمی قدوسی با بیان اینکه وعده های رئیس جمهور به مردم و عدم تحقق آن از دیگر محورهای سوال از وی باید باشد، گفت: روحانی باید پاسخ دهد که وعده های وی در خصوص ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، رفع مشکلات در 100 روز و عزت پاسپور ایرانی چی شده و چرا اجرایی نشده است؟.

وی به موضوع فضای مجازی و عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور اشاره کرد و گفت: این موضوعات هم از دیگر مسائل مهم است که رئیس جمهور باید در خصوص آنها پاسخ قانع کننده داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس جمهور باید توضیح دهد که چرا شبکه ملی اطلاعات در کشور هنوز راه اندازی نشده و چرا در فضای مجازی شاهد مدیریت صحیح و درستی نیستیم.

در پی بروز مشکلاتی برای سپرده گذاران موسسات مالی – اعتباری و ندادن پول مردم، برخی 130 نماینده با طرح سوال خواستار حضور رئیس جمهور در صحن مجلس مجلس و پاسخ به مشکلات مذکور شدند.

متن طرح سوال از رئیس‌جمهور بدین شرح است:

نظر به مشکلاتی که برای سهامداران برخی از موسسات اعتباری مانند کاسپین، آرمان، ثامن‌الحجج و غیره در چند سال اخیر پدید آمده و ریشه اصلی آن نقص در نظارت بانک مرکزی بوده است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رئیس بانک مرکزی سوال کند و توضیحات و رفتار ایشان نیز قانع‌کننده نبوده است و از طرف دیگر حقوق مردم نیز در حال ضایع شدن است، لذا از رئیس محترم جمهور تقاضا داریم پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه نمایند، گرچه قبول داریم که نقطه آغازین این مشکل قبل از دولت فعلی بوده است.