آمریکا می‌خواهد کتیبه‌های ایرانی دوران هخامنشیان را در اختیار اسرائیل بگذارد
کمال دهقانی‌فیروزآبادی درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا بیان‌کرد: آمریکا دو میلیارد دلار از اموال ایران را برداشت کرده‌ است.

وی ادامه داد: هم اکنون شاهد مصادره بنیاد علوی از سوی آمریکا هستیم و همچنین برنامه‌ریزی کرده‌اند در آینده تعداد زیادی از کتیبه‌های ایرانی مربوط به دوران هخامنشیان را که در دانشگاه شیکاگو به امانت گذاشته‌شده است، به فروش رسانده و در اختیار  اسرائیل بگذارند.

نماینده تفت و میبد اضافه کرد: این مصادره اموال بخاطر یک ادعای واهی است که آمریکا مطرح می‌کند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی حرکت‌های تروریستی نقش دارد و اگر شهروندان آمریکایی یا اسرائیلی در هر حادثه تروریستی کشته شوند ایران را مسئول می‌دانند.

وی در ادامه یادآور شد: در حالیکه آن‌ها بیشترین لطمه را از حادثه ۱۱ سپتامبر دیده اند و خودشان هم می‌دانند کسانیکه هواپیماربایی کردند و رهبری آن حملات تروریستی را داشتند همان القاعده و سعودی‌ها بودند و ایران در این حادثه نقشی نداشته است.

دهقانی‌فیروزآبادی افزود: متاسفانه آمریکایی‌ها برعلیه ایران درگیر تبلیغات شده‌اند و به جای روی آوردن به مسائل حقوقی به حاشیه‌های سیاسی روزنامه‌ای گرایش پیدا کرده‌اند و احکامی به ناحق صادر می‌کنند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی گفت: نمایندگان مجلس سال گذشته خواستار پاسخگویی معاونت حقوقی ریاست جمهوری شدند که برای دعاوی متقابل در برابر این زیاده خواهی‌ها، دروغگویی‌ها و جعل اسنادی که آمریکایی‌ها می‌کنند، چه اقداماتی انجام داده است؟

نماینده تفت ومیبد تاکیدکرد: نهایتا در ۲۷ مهر ۹۵ طرح تحقیق و تفحص از دعاوی حقوقی میان دولت ایران و آمریکا مطرح و تصویب شد. در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز جلسه‌ای باحضور آقای انصاری، گذاشتیم که در این جلسه حضور یافت و نمایندگان هم سوالات‌شان را طرح کردند.

وی بیان کرد: نمایندگان می‌خواهند ایران نیز با تمام ظرفیت‌های حقوقی‌اش در اینگونه موارد بصورت فعال برخورد کند. وزارت امورخارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و همچنین دستگاه‌های ذیربط  همه با هم همکاری کنند تا منافع ایران توسط زیاده خواهی‌ها و دست اندازی‌های دادگاه‌های آمریکا به یغما برده نشود.

دهقانی‌فیروزآبادی درباره مصادره اموال ایران از سوی کانادا نیز بیان‌ کرد: اینطور نیست که هر دادگاهی در هر کشوری بتواند بر علیه منابع مادی ایران دست اندازی کرده و آن‌ها را مصادره کند این‌ها خلاف قوانین بین المللی است و هیچ مبنایی درحقوق و عرف بین الملل ندارد و محکوم است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌خارجی افزود: دستگاه سیاست خارجی و دولت نباید انفعالی برخورد کنند بلکه به شکلی پیگیر موضوع باشند تا این کار خلاف قوانین و عرف بین الملل نتواند به هیچ عنوان آسیب مالی به کشور برساند.

وی تصریح کرد: بنظرم، چون این دعاوی خلاف قوانین بین الملل و خلاف توافق دوجانبه کشورهاست و بصورت خودسرانه و توسط یک دولت وضع شده، محکوم است.

دهقانی‌فیروزآبادی تاکید کرد: طرح تحقیق و تفحصی و سوالی که مجلس دنبال می کند برای این است که نمایندگان ببیند دستگاه‌های مربوطه دراین باره چه کردند و ما در مقابل این دست اندازی ها چه اقداماتی کرده‌ایم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بسیاری از اتباع ما توسط حرکات تروریستی رژیم صهونیستی اسرائیل و آمریکا قبل از جنگ و همزمان با آن و بعدش و نیز درحملات شیمیایی آسیب دیده اند و بعضا طرح دعواهایی شده و باید تشکر کرد، ولی آن چیزی که هم اکنون نمایندگان مدنظرشان است اینکه ببینیم چه کارهایی بعد از این و در مقابله و مواجهه با چنین اقداماتی باید انجام دهیم.

وی در پایان عنوان کرد: اگر نتیجه تحقیق و تفحص‌ها مشخص شود فرصتی پیش می‌آید تا فعال‌تر در این زمینه‌ها برخورد کرده و از حق و حقوق خودمان در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی عمومی و حقوقی بیشتر دفاع کنیم.