جایگاه ایران در رتبه‌بندی ارتش‌های جهان

سایت رسمی گلوبال فایرپاور گزارش سالانه خود را درباره برترین قدرت‌های نظامی جهان در سال 2017 منتشر کرد. برای این رتبه‌بندی، 50 معیار مختلف در نظر گرفته شده که ارتش‌های جهان را با یکدیگر از لحاظ قدرت نظامی مقایسه می‌کند.

 

در رتبه‌بندی سال جاری میلادی، توان نظامی 133 ارتش برتر جهان مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این مطالعه، به سطح پیشرفت‌های نظامی و فناوری کشورهای کوچک در مقایسه با کشورهای بزرگ که پیشرفت نظامی کمتری داشته‌اند، توجه شده است.

گلوبال فایرپاور تلاش کرده برای این رتبه‌بندی فقط به تعداد تسلیحات و تجهیزات نظامی توجه نکند؛ بلکه تنوع این تسلیحات و پیشرفته بودن آنها و همچنین بودجه نظامی کشورها ملاک اصلی این سنجش بوده است.

 

از دیگر خصوصیات رتبه‌بندی سال جاری، در نظر نگرفتن حجم ذخایر اتمی در کشورهای هسته‌ای است؛ اما سلاح‌های اتمی مجاز (!) آنها یکی از معیارهای رتبه‌بندی بوده است.

از دیگر معیارهای تهیه این گزارش می‌توان به موقعیت جغرافیایی، ذخایر طبیعی و قابلیت‌های صنعتی داخلی هر کشور و سطح توان به کارگیری این سلاح ها، به خصوص در کشورهای پر جمعیت، بوده است.

از سوی دیگر اگر کشوری بنا بر موقعیت جغرافیایی هیچ راه آبی و یا مرز دریایی نداشته، فقدان نیروی دریایی در آن کشورها برایشان امتیاز منفی نداشته است. اما اگر کشوری دارای مرزهای آبی و نیروی دریایی باشد، این موضوع یکی از معیارهای مهم رتبه‌بندی آنها بوده است.

ده ارتش قدرتمند جهان از نگاه گلوبال فایرپاور عبارتند از: آمریکا، روسیه، چین، هند، فرانسه، انگلستان، ژاپن، ترکیه، آلمان و مصر. ایران در این فهرست رتبه بیست و یکم را به دست آورده است.