ولایتی: هیچ دانشگاهی در دنیا مانند دانشگاه آزاد نیست

قسمت دهم از سری دوم برنامه «مجله دانشگاه» از شبکه یک سیما پخش شد و دکتر علی اکبر ولایتی در این برنامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در نوع خود در دنیا بی نظیر است، گفت: هیچ دانشگاه حضوری با این وسعت و کثرت دانشجو، استاد و فضای آموزشی و پژوهشی در دنیا وجود ندارد.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن یک میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو، حدود ۷۰ هزار عضو هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت و مدعو، ۴۰ هزار کارمند، حدود ۳۵۰ واحد دانشگاهی و چند واحد که مخصوص تحصیل در مقطع کاردانی هستند به توسعه علمی جامعه کمک می کند.

نوریان،  سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این برنامه خاطرنشان کرد: لزوم عدالت اجتماعی در جامعه ایجاب می کند که ما در دانشگاه شرایط تحصیل، رشد و ارتقا را برای همه مردم و به طور مساوی فراهم کنیم.

صامت مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه دوره دانشجویی یکی از بهترین دوره های زندگی هر فردی است، گفت: دانشجویان باید قدر این دوره را بدانند و نهایت بهره را ببرند. مسئولیت دانشجویان تحصیل علم است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز امکانات لازم را برای دانشجویان فراهم کرده است هدف ما در دانشگاه کمک به دانشجویان است.

وی در ادامه با اشاره به فرآیند نقل و انتقال دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ابتدا درخواست های دانشجویان برای مشخص شدن ظرفیت واحدهای مبدا و مقصد بررسی می شود. اگر تعداد درخواست ها برای یک رشته خاص در یک واحد زیاد باشد امکان فراهم کردن مسائل آموزشی در واحد مقصد میسر نخواهد بود و ظرفیت باید به گونه ای باشد که کلاس به راحتی برگزار شده و واحدهای دانشگاهی از این بابت مشکلی نداشته باشند. این موضوع اولین شرط برقراری عدالت آموزشی در دانشگاه است.

از دیگر مباحث مطرح شده در این مستند تاکید بر این موضوع بود که چرخه اداری دانشگاه جدا از چرخه علمی آن نیست و سعی شده به هر بهانه ای با کمک های مالی در کنار تشویق های علمی، روحیه دانشجویان ارتقا یابد. اعطای یک هزار و ۲۰۰ بورس تحصیلی در سال گذشته در کنار کمک به مخترعان جوان دانشگاه در این زمینه مورد توجه بود.

در این برنامه عنوان شد در دانشگاه آزاد اسلامی مصوب شده است علاوه بر تامین تمامی هزینه های ثبت اختراع داخلی تا یک و نیم برابر مبالغ جایزه مقالات ISI به مالک اختراع تعلق گیرد. همچنین این مبالغ در خصوص اختراع هایی که به ثبت بین المللی می رسد تا ۱۰۰ میلیون ریال است که بصورت جایزه نقدی است.

دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به محرومین هم وارد عمل شده و با انعقاد تفاهم نامه با بهزیستی بسیاری از دانشجویان تحت پوشش بهزیستی را با کمترین هزینه جذب کرده است