سوال از رئیس جمهور به 130 امضا رسید/ اظهارات سیف دروغ بود و محقق نشد/ سوال باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود

گروه سیاسی- علی وقف چی نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به مشکلات موسسات مالی - اعتباری گفت: سیف رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیر علنی سه شنبه گذشته مجلس حاضر شد و پیرامون حل مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی- اعتباری اظهاراتی داشت و وعده هایی داد که عاری از حقیقت بود.

 

وی افزود: آقای سیف اعلام کرد که ما 600 میلیارد تومان پول به حساب سپرده گذاران واریز کردیم و مطالبات زیر 100 میلیون سپرده گذاران پرداخت شد. این در حالی است که هنوز مردم پولی نگرفته و تجمعات آنها و مراجعات به نمایندگان در این زمینه ادامه دارد.

 

طراح طرح سوال از رئیس جمهور با بیان اینکه این اظهارات سیف درست نیست، افزود: اطلاعاتی که ما تا امروز داریم این است که 90 درصد سپرده مردم بلا تلکیف است و وعده های سیف محقق نشد.

وقف چی با تاکید بر اینکه در حال حاضر طرح سوال از رئیس جمهور، دارای 130 امضا است، افزود: طبق آئین نامه داخلی مجلس برای طرح سوال از رئیس جمهور 74 امضا کافی است و تقریبا 2 برابر حد نصاب، امضا داریم.

وی با اشاره به ادامه تجمعات سپرده گذاران افزود: صبح دیروز عده ای از سپرده گذاران موسسه آرمان و کاسپین مقابل دادسرای پولی و بانکی در خیابان فاطمی تجمع کرده و از مسئولین قضایی استمداد طلبیدند. اگر مطالبات مردم پرداخت شده، چرا تجمعات و اعتراضات مردمی ادامه دارد.

نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  هنوز مردم به ما نمایندگان مراجعه می کنند و می گویند پولی به حساب آنها واریز نشد و سیف دروغ گفت، افزود: نمایندگان با اقتدار تمام دنبال طرح سوال از رئیس جمهور هستند و چرا که برخلاف وعده های داده شده پولی به حساب مردم واریز نشده است.

وقف چی گفت: وقتی مردم برای دریافت پول خود مراجعه می کنند به آنها می گویند چک می دهیم و چند روز دیگر نقد می شود و یا می گویند نوبت گرفتن مطالبات شما هنوز نشده است.

وی افزود: بر اساس تصمیم گیری در مجلس که اقای لاریجانی رئیس مجلس هم در جریان است مقرر شد تا روز دوشنبه این هفته، وعده های آقایان در خصوص پرداخت مطالبات مردم محقق شود اما تا امروز این وعده ها محقق نشد.

طراح طرح سوال از رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سوال از رئیس جمهور باید به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شود، افزود: متاسفانه نه تنها اصل پول مردم پرداخت نشده بلکه سودی که به مردم داده شده را از اصل پول کم می کنند و مابقی پول را می خواهند پرداخت کنند. ضمن اینکه در خیلی موارد اصل پول هم پرداخت نشده است.

سپرده گذاران موسسه مالی -اعتباری کاسپین، آرمان، البرز، ثامن در روزها و ماههای گذشته در اعتراض به پس ندادن پولهای خود از سوی این موسسات، تجمعاتی برگزار کردند.

نمایندگان مجلس در همین زمینه با طرح سوال از رئیس جمهور خواستار پاسخگویی وی در صحن مجلس شدند.

هفته گذشته این طرح تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.

هیئت رئیسه از نمایندگان مجلس متقاضی سوال از رئیس جمهور خواست تا در نشست مشترک با نمایندگان دولت شرکت کنند و موضوع حل و فصل شود اما ظاهرا توضیحات مسئولین دولت برای نمایندگان قانع کننده نبود.

متن کامل طرح سوال از رئیس جمهور به شرح زیر است:

هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

به استناد اصل 88 قانون اساسی، سوال ذیل از رئیس‌جمهور با امضای نمایندگان تقدیم می‌شود، مستدعی است اقدام مقتضی و قانونی انجام شود.

نظر به مشکلاتی که برای سهامداران برخی از موسسات اعتباری مانند کاسپین، آرمان، ثامن‌الحجج و غیره در چند سال اخیر پدید آمده و ریشه اصلی آن نقص در نظارت بانک مرکزی بوده است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رئیس بانک مرکزی سوال کند و توضیحات و رفتار ایشان نیز قانع‌کننده نبوده است و از طرف دیگر حقوق مردم نیز در حال ضایع شدن است، لذا از رئیس محترم جمهور تقاضا داریم پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه نمایند، گرچه قبول داریم که نقطه آغازین این مشکل قبل از دولت فعلی بوده است.