واکنش‌ها به گلایه عارف ادامه دارد + تصاویر

 اصلاح‌طلبان در دو حوزه عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات و انتخاب وزرای کابینه دوازدهم دچار اختلافاتی چه در درون خود و چه با دولت حسن روحانی شده‌اند. این موضوع را رسانه‌های اصلاح‌طلب امروز با صدای بلند اعلام کردند. به نظر می‌رسد انشقاق درون این جریان آنقدر زیاد است که حتی رسانه‌های زنجیره‌ای که همواره اختلافات این جریان را لاپوشانی می‌کردند، نیز نتوانستد از این مورد چشم پوشی کنند.  

دنبال نخود سیاه فرستادن عارف به روایت روزنامه آرمان

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان با تیتر معنادار «ما را دنبال نخود سیاه نفرستند» سخنان محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات را پوشش داد و نوشت: « پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است»؛ این جمله محمدرضا عارف در جایگاه رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات است. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگ زرینی دیگر در پرونده جریان اصلاحات به حساب می‌آید؛ جریانی که در انتخابات‌های ۹۲ و ۹۶ تلاش خود را معطوف به حمایت از حجت‌الاسلام حسن روحانی کرد و پیروز میدان لقب گرفت. انتخابات ۹۲ آغاز دوباره‌ای برای جریان اصلاحات بود. آنها می‌توانستند با معرفی کاندیدایی با برند اصلاحات مسیر پیروزی‌های خود را تداوم دهند، اما در آن برهه تدبیر چنین شد که عارف، همو که به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب ثبت‌نام کرده بود، انصراف بدهد تا روحانی وارد میدان شود، چرا که در آن شرایط تردیدهایی درباره پیروزی جریان اصلاحات وجود داشت. علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد، سال گذشته این ماجرا را چنین روایت کرد: «آقای عارف به‌سختی کنار رفت و حاضر نشد که گفت‌وگویی انجام دهد. حتی حاضر نشد در اعلام انصرافش از آقای روحانی حمایت کند. رفتار دکتر عارف هم در زمانی که انصراف داد، رفتار تعاملی نبود.» در سال ۹۶ بار دیگر اصلاح‌طلبان در حمایت از دکتر روحانی به صحنه آمدند، چرا که این حمایت به‌واسطه دستاوردهای دولت یازدهم برای جریان اصلاحات امری طبیعی بود. با این همه، روز پنجشنبه، محمدرضا عارف در مقام رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات سخنانی گفت که بخشی از آن اشاره به تلاش جریان اصلاحات برای پیروزی روحانی و مطالبات صحیح داشت و بخشی دیگر از اظهاراتش مورد انتقاد قرار گرفت و به اشتباه تعبیر به سهم‌خواهی شد. البته عارف دیروز در صفحه اینستاگرامی‌اش تاکید کرد که گفت‌وگو برای همدلی است نه سهم‌خواهی!»

گلایه از سرمایه‌سوزی در جریان اصلاحات

از سوی دیگر روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در مقام حمایت از محمدرضا عارف که این روزها زیر تیغ انتقاد اصلاح‌طلبان قرار دارد و حتی حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی وی را متهم به سهم‌خواهی کرده،‌ برآمده و با تیتر «سرمایه‌سوزی» نوشت: «تخریب محمدرضا عارف از سوی برخی افراد مدعی اصلاح‌طلبی شدت گرفته است.»

این روزنامه زنجیره‌ای افزود: « برخی چهره‌های احزاب اصلاح‌طلب و همین طور طیف کارگزاران به همراه بعضی از حامیان دولت و با بهره‌گیری از سایت‌های اصولگرا در لباس اصلاح‌طلب جا مانده از لیست شورای پنجم با انتشار مصاحبه‌ها و گفتگوهایی در رسانه‌ها یا در فضای مجازی به تخریب سیاستمدار با اخلاق اصلاحات پرداخته‌اند. این در حالی است که در جدیدترین حمله به عارف پای مشاور پرحاشیه روحانی حسام الدین آشنا نیز به میان آمده، چرا که آشنا در پاسخ پست توئیتری عارف که نوشته بود: "همراهی، هماهنگی و همدلی با جریان اصلاحات رمز موفقیت دولت دوازدهم است و گفتمان اصلاحات در این مسیر به دنبال سهم‌خواهی نیست؛ " نوشته است: " درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم‌خواهی‌های افراد به اسم جریان.» آشنا شخص عارف را کسی دانست که به نام جریان اصلاحات به دنبال منافع خود است.(!)»

حتی در صحن شورا هنوز حاشیه‌های تدوین لیست امید داغ بود!

روزنامه اعتماد نیز کوشش کرد تا سخنان جنجال‌آمیز عارف را واکاوی کند و در مطلبی با عنوان «رمزگشایی از سخن جنجالی عارف» نوشت:‌ « برخی رسانه‌ها کوشیدند تا مخاطب سخنان انتقادی رییس شورای عالی اصلاح‌طلبان درباره پایبندی به رای مردم را رییس‌جمهور بدانند؛ عارف با منتخبان شورای تهران بود یا روحانی؟»

این روزنامه که در پی تعدیل سخنان جنجالی عارف برآمد، بر اساس توئیت رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات که عنوان کرد این سخنان را برای همدلی عنوان کرده، سعی کرد ماهیت این سخنان را همدلانه توصیف کند و نوشت: « همین بود که شورای عالی  سیاستگذاری روز پنجشنبه ٢٢ تیرماه اعضای منتخب اصلاح‌طلب در شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور را گرد هم آورد تا در خصوص راهبردها و  سیاستگذاری‌های این نهاد انتخابی هم اندیشی صورت گیرد.»

اما همین روزنامه در ستون دیگر صفحه احزاب خود از زبان سجاد سالک رییس شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان درباره اختلافات اصلاح طلبان درباره لیست شورای شهر تهران بیان کرد:‌« هفته گذشته جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برگزار شد. جالب است که حتی در صحن شورا هنوز حاشیه‌های تدوین لیست امید داغ بوده و حالا جمعی از نزدیکان هیات رییسه شورای عالی ماموریت پیدا کرده‌اند عملکرد این شورا را آسیب‌شناسی کنند. تشکیل همین جمع نشان می‌دهد با گذشت حدود دوماه، هیات رییسه شورای عالی نتوانسته منتقدان را قانع کند و به سوالات جواب دهد. در نتیجه همچنان شاهدیم که انتقادات و سوالات مختلفی در رسانه‌ها مطرح شده و شورای عالی سیاستگذاری در بدترین وضعیت خود از زمان تشکیل قرار دارد.»

تلاش همدلی برای همدلی توصیف کردن سخنان جنجالی عارف

روزنامه همدلی نیز بخشی از توضیح عارف برای آرام کردن جنجالی که به‌وجود آمده پرداخت و از قول رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات نوشت:‌ « جریان اصلاحات که همواره به گفتگو در ابعاد ملی قائل بوده است، پیشقدم شد و در جلسات منظمی با نمایندگان شریف مردم، در مجلس شورای اسلامی گفتگو و رایزنی کرد. نتیجه این تعامل و همدلی، نه سهم‌خواهی بود و نه مجادلات تندِ رسانه‌ای. بلکه محیطی را فرآهم کرد که وزرای پیشنهادی دولت آقای خاتمی که بنده هم یکی از آنها بودم با رای چشمگیری موفق به کسب رای اعتماد شدند و تشکیل دولتی مطابق خواسته‌ها و مطالبات مردم محقق شد. »