واشنگتن پست:‌ ایران و آمریکا به سمت بحران حرکت می‌کنند

 به نوشته روزنامه واشنگتن پست، کاخ سفید روز دوشنبه با بی‌میلی برای دومین بار تائید کرد که ایران به توافق هسته‌ای که در دوران رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به امضاء رسید، پایبند است اما ترامپ پس از آن تحریم‌های بیشتری علیه ۱۸ فرد و نهاد ایرانی به بهانه موشک‌های بالستیک این کشور وضع کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ برای پذیرش تائید دوباره پایبندی ایران به خشم آمده، چیزی که بازرسان بین‌المللی آژانس و دیگر طرف‌های توافق آن را تصدیق می‌کنند. متحدان کلیدی آمریکا، شامل فرانسه، انگلیس و آلمان توافق را یک وسیله ابزاری برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران می‌بینند و اجرای آن را به دیگر فعالیت‌های ایران، از جمله حمایت از برخی گروه‌ها درخاورمیانه ربط نمی‌دهند. اما ترامپ که خود را برای نابود کردن تمام دستاوردهای باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین موظف می‌داند بارها توافق هسته‌ای را یک کاپیتولاسیون برای جمهوری اسلامی دانسته است.

وی در اولین سفر خارجی خود به عربستان سعودی، چشم انداز ریاض را مورد تائید قرار داد؛ انزجار و ناسازگاری با ایران.

به گفته یک خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز، ترامپ به تیم امنیتی اش گفته بود که وی تائید پایبندی ایران را برای مدت نامحدود حفظ نخواهد کرد و دریک جلسه یک ساعته برای تصمیم گیری در این خصوص مرتب شکایت کرده بود. مشاوران ارشد وی، شامل ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع که هیچکدام موضع مثبتی در قبال ایران ندارند، می‌بایست ترامپ را برای ماندن در توافق متقاعد کنند؛ اگرچه ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی‌اش از کنار گذاشتن کامل توافق صحبت می‌کرد، دولت وی مجبور شد تا از این اقدام یکجانبه وحشتناک پا پس بکشد اما هنوز به نظر می‌آید که دونالد ترامپ خود علاقه‌مند به نابودی این توافق است.

دولت ترامپ به طور عمدی یک فضای تردید از طریق زیرسوال بردن اعتبار توافق ایجاد کرده است که می‌تواند نشان دهنده این باشد که آمریکا ممکن است از توافق خارج شود و وی به علاوه می‌گوید که به دنبال تغییر نظام در ایران است.

ترامپ همچنین در نشست ناتو در ماه مه تلاش کرد تا شرکای اروپایی را به توقف تجارت و تعامل با ایران متقاعد کند، اقدامی که خود می‌تواند نقض توافق هسته‌ای باشد. طبق این توافق تمامی طرف ها باید از هر سیاستی که قرارداد و دادو ستدهای تجاری ایران را به خطر می اندازد و به آن آسیب می زند، پرهیز کنند.

تریتا پارسی رئیس  شورای ملی ایران- آمریکا که خواهان روابط تهران – واشنگتن است می گوید که دولت  ترامپ تصمیم گرفته تنش ها را تقویت و فرصت های رسیدن به یک درک مشترک دوجانبه را نابود کند.

به نوشته واشنگتن پست، اما دولت های دیگر امضا کننده توافق هسته‌ای تمایلی برای مذاکره مجدد بر سر مفاد توافق نشان نداده اند و زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان ماه گذشته این توافق را یک عامل بزرگ امیدواری و یک روزنه تاریخی برای بهبود روابط دانست. شرکت های اروپایی نیز همچون توتال فرانسه طی این ماه‌ها قراردادهایی بزرگ برای سرمایه گذاری در ایران امضا کرده‌اند.