میزان سرمایه گذاری و سود توتال در فاز 11 پارس جنوبی/ سود توتال از گاز فاز های دیگر در پارس جنوبی

گروه سیاسی- هدایت اله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به انعقاد قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال، با بیان اینکه میدان 11 پارس جنوبی با کشور قطر مشترک است و توتال در این میدان تا کنون رقیب ما بود، گفت: توتال در برخی جاها حدود 30 درصد، برخی جاها 20 درصد و در بعضی ها حدود 12 درصد با کشور قطر شریک است.  یعنی توتال شریک قطر در گنبد شمالی این کشور است.

وی سرمایه گذاری یک رقیب در داخل کشور محل شک و تردید است، افزود: ما با سرمایه گذاری خارجی موافق هستیم و از آن استقبال می کنیم اما سوالات و ابهامات زیادی در خصوص قرارداد با توتال داریم.

نائب رئیس فراکسیون نفت و نیرو مجلس با شاره به محتوای قرارداد مذکور و با بیان اینکه نمایندگان مجلس این قرارداد را ندیده و اینجانب هم بعنوان نائب رئیس اول کمیسیون انرژی و نائب رئیس فراکسیون نفت و نیرو هنوز این قرارداد را ندیدم، افزود: بر اساس این قرارداد که در طول 20 سال است، برآورد کردند که 54 میلیارد دلار ما از این میدان برداشت و درآمد داشته باشیم که 12.7 میلیارد دلار برای توتال می رود. یعنی 23 درصد تولید در طول 20 سال به توتال می رود. البته این رقم به قیمت گاز در سالهای مختلف هم بستگی دارد.

خادمی با بیان اینکه می گویند سقف قرارداد باز است و از طرفی حق تصمیم گیری ایران در این زمینه 50 درصد است، افزود: می گویند شرکت توتال تا پایان مخزن که حدود 84 میلیارد دلار می تواند برداشت کند. اگر اینگونه باشد دارسی که اولین چاه نفت را در مسجد سلیمان احداث کرده، هنوز باید سهمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه قرار است برای راه اندازی این پروژه حدود 4.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود، افزود: سرمایه گذاری در 2 مرحله انجام می شود. در مرحله اول یعنی سه سال اول تا 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری و بقیه در مرحله دوم است که ساخت کمپرسورها و جکت 20 هزار تنی نصب می شود.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مدت زمان طولانی قرارداد افزود: توتال بعد از سرمایه گذاری، بیش از 2 برابر سرمایه گذاری، سود می برد.

خادمی با بیان اینکه 12.7 میلیارد معلوم نیست چند درصد صد مخزن فاز 11 را شامل می شود، گفت: در اکثر موارد قرارداد مذکور به نفع توتال است و ما ندیدیم در این قرارداد در جایی از منافع ملی سخن گفته شود.

وی افزود: اینکه می گویند سقف قرارداد باز است، بدان معناست که هر چه هزینه و سود کنند ما نمی توانیم جلوگیری کنیم چون 50 درصد حق تصمیم گیری داریم. اگر یک جا به تفاهم نرسیم حرف ما غالب نیست و باید به هیئت داوری برویم.

نائب رئیس فراکسیون نفت و نیرو مجلس با بیان اینکه چه تضمینی وجود دارد تا توال در ایران سرمایه گذاری کند و مثل گذشته بد عهدی نکند، افزود: وزیر نفت به ما در مجلس گفت اگر توتال تا 2 سال سرمایه گذاری خوبی انجام نداد، قرارداد فسخ خواهد شد. حال سوال این است که تکلیف این 2 سال چه می شود. آیا ما 2 سال معطل توتال باشیم؟.

خادمی با اشاره به بزرگ نمایی هایی که در خصوص کمپرسورهایی که توتال می آورد، شده، گفت: این کمپرسورهایی که تقویت کننده فشار گاز است، نه توتال سازنده آن است و نه مالکیت آنرا دارد.

وی با بیان اینکه این کمپرسورها در سنگاپور و دوبی ساخته می شود، گفت: این کمپرسورها را شرکت های دیگر می سازند و می فروشند که هر کسی می تواند این کمپرسورها را خریداری و وارد کند. 

نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این کمپرسورها خوب برای فشار گازها خوب است. مکش انجام می دهند و فشار گاز را تقویت می کند. اما نکته در این است که این کمپرسورها وقتی فشار گاز را تقویت کند، از گاز دیگر فازهای ایران که به فاز 11 پارس جنوبی نزدیک، هستند برداشت می کند نه از فازهای رقیب.

خادمی با بیان اینکه توتال در تولیدات بقیه فازهای ایران هم سود خواهد برد، گفت: بنابراین یک موضوع پیچیده فنی وجود دارد که آقایان اجازه نمی دهند این موضوع باز شود.

وی با انتقاد از مدت زمان طولانی این قرارداد، تصریح کرد:  این قرارداد های طولانی مدت را از ملی شدن صنعت نفت تا کنون نداشتیم و این قرارداد ها قبل از ملی شدن نفت بود.

نماینده ایذه و باغملک با طرح این سوال که چرا قرارداد طولانی مدت 20 سال بسته می شود، گفت: مگر بقیه فازها را نیروها و متخصصین داخلی راه اندازی نکردند؟ مگر فازهای بقیه فازهای پارس جنوبی از جمله 4 ،5، 9، 10، 15، 16، 17، 18 و 19 پارس جنوبی را انجام ندادیم و فاز 11 را چرا چهار سال نگه داشتند؟.

خادمی با بیان اینکه در مقابل مدیرعامل توتال که یک فرد فنی است از طرف ایران یک فرد غیر متخصص و غیر فنی می نشینند و مذاکره می کند، افزود: در این صورت نباید انتظاری غیر از بستن این قرارداد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه توتال شرط کرده که در موقع تحریم خواهد رفت، گفت: جریمه ای برای توتال در نظر گرفته نشد.

نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس در خصوص نقش واسطه ها و دلالها در این قرارداد، گفت: برخی که مدعی بستن این قرارداد هستند هم قیر می خرند و می فروشند و با بیگانگان ارتباط دارند و حتی در رسانه های معاند عکس می گیرند.

خادمی گفت: این افراد که نه دولتی و نه وزارت نفت مسئولیت دارند و اما همراه وزیر در مجلس حضور دارند. سوال ما این است که این افراد و دلالان از قرارداد با توتال چه سودی می برند.

وی افزود: گرچه وزیر نفت در حال زحمت کشیدن است اما باید در بستن قرارداد، تیمی باشد که منافع ملی را لحاظ کنند ولی تیمی که همراه وزیر در مجلس و جاهای دیگر حضور می یابند افرادی نیستند که منافع ملی ما را لحاظ کنند.

نائب رئیس فراکسیون نفت و نیرو با اشاره به پرونده قرارداد کرسنت گفت: همان کسانی که کرسنت را امضا کردند در حال حاضر پشت توتال هستند و این قرارداد را امضا کردند.

خادمی تصریح کرد: اگر قوه قضائیه تکلیف پرونده کرسنت را مشخص می کرد، شک و تردید برطرف می شد. چرا که اگر افراد خوب عمل کردند و تخلفی صورت نگرفته بود، مردم به اطمینان می رسیدند که در این قرارداد هم خوب عمل خواهد شد اما اگر نه در کرسنت  تخلف شد، باید با متخلف برخورد می شد و در این صورت اجازه انعقاد این قرارداد داده نمی شد.

وی تاکید کرد: حرف ما این است که اگر در پرونده کرسنت، برخورد صورت می گرفت دیگر همان افراد این قرارداد با توتال را امضا نمی کردند.

نائب رئیس اول کمیسیون انرژی با اشاره به برجام و پذیرش برخی تعهدات و محودیت ها از سوی ایران، گفت: ما محدودیت ها را پذیرفتیم تا گشایشی در کشور ایجاد شود. در دوران فعلی که فضا برای استفاده از سرمایه گذاری باز شده اما باز در حال دادن باج به خارجی ها هستیم.

خادمی این قرارداد را به ضرر منافع ملی دانست و تصریح کرد: ما یک مملکت ثروتمندی هستیم. متاسفانه مسئولین آنقدر بد عمل می کنند و ما منتظر سرمایه گذاری به اندازه یک میلیارد دلار خارجی می شویم.

حسین بابایی