لزوم تغییر مدیران اقتصادی در دولت دوازدهم

 حجت‌الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم و کشور گفت: یکی از دلایل اصلی که رئیس‌جمهور در دولت یازدهم نتوانست سیاست‌‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را پیاده و اجرا کند، این بود که تیم اقتصادی دولت به هیچ وجه تیم مناسبی نبود.

وی گفت: تیم اقتصادی دولت یازدهم چند مشکل اساسی داشت، اول اینکه نوع برداشتی که اغلب آنها از سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی داشتند یک برداشت غلط بود، اوج این جریان را هم در رابطه با برنامه ششم می‌بینید که سیاست‌های کلی برنامه ششم که بر اساس قانون اساسی مبنای همه برنامه‌ریزی‌ها و عملیات‌های کشور برای همه قوا سیاست‌های کلی نظام است کنار گذاشته می‌شود و دولت اصلا لایحه برنامه ششم را ارائه نمی‌کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اینها یک نمای کلی است که نشان می‌دهد تیم اقتصادی روحانی نتوانسته سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی  را پیاده کند، علت اصلی آن هم این است که یا این سیا‌ست‌ها را فهم نکرده یا با آن مخالف است.

عبدالملکی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت تیم اقتصادی دولت این بود که بسیار با هم ناهماهنگ عمل کردند و حتی در مسیرهای غلطی هم که پیش گرفتند یک هماهنگی وجود نداشت و همین مسئله باعث شد در 4 سال گذشته خسارت‌های زیادی را ببینیم.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: علیرغم اینکه بحران اصلی اقتصادی کشور را در سال‌های 90 و 91 و 92 پشت سر گذاشته بودیم شاخص‌های ما متاسفانه رو  به حرکت مثبتی نرفت، الان بیکاری در کشور ما تقریبا به یک بحران تبدیل شده است، مسئله نظام بانکی و موسسات اعتباری هم به یک بحران تبدیل شده، در عرصه تجارت خارجی هم دچار چالش بسیار جدی هستیم و هم مشکل کاهش صادرات را داریم و هم واردات بی رویه. وضعیت قاچاق هم که روز به روز در حال بدتر شدن است.

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگ اقتصادی هم اتفاقات بدی در حال رخ دادن است و جوانان خلاق ما متاسفانه به سمت فعالیت‌های ناسالم اقتصادی هدایت می‌شوند، بحث مفاسد اقتصادی هم که بیشتر از گذشته وجود دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: روحانی اگر به آن اعتقاد مبنایی که مبتنی بر آن رئیس جمهور شد یعنی قانون اساسی پایبند است حتما باید تیم اقتصادی دولت دوازدهم را طوری ببندد که این تیم بتواند سیاست‌ها و اهداف را اجرا کند.

وی گفت: مسلما دولت در بخش زیادی از دستگاه‌های اقتصادی هم احتیاج به تغییر رویه و تغییر مدیران، مانند بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صنعت، شهرسازی، نفت و سازمان برنامه بودجه دارد. امیدواریم در دولت دوازدهم با انتخاب مدیران کارآمد شاهد مشکلات اقتصادی نباشیم.