«بردگی جریانی» اصلاح‌طلبان در مقابل روحانی

 جریان اصلاحات یکایک خطوط قرمز سیاسی خود را در مقابل رئیس‌جمهور روحانی هدر رفته می‌بیند اما همچنان عنوان می‌کند که «از شرایط رضایت داریم»...!

 

اصلاح‌طلبان تبدیل به ناکامان بزرگ دولت دوازدهم و کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی شده‌اند. جریانی سیاسی و البته خاص که تا هم‌اکنون مدعیست حامی اصلی روحانی و پایگاه عمده آرای او بوده و حالا هم بایستی به منویاتش در راستای تشکیل کابینه عمل شود اما در عمل اتفاقات دیگری رخ داده است...

 

*صادقی: انتظارات اصلاح‌طلبان درباره کابینه لحاظ نشد/ خاتمی: از شرایط راضی هستیم!

«محمود صادقی» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی اخیراً در یک گفت‌وگو با روزنامه اعتماد و در جمله اول مصاحبه خود با اشاره به چینش کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی صراحتاً گفته است:«ببینید، واقعیت این است که بخشی از انتظارات اصلاح‌طلبان در چینش کابینه لحاظ نشده است...»

صادقی البته به کیستی چهره‌های کابینه دولت دوازدهم اشاره نکرده است اما پر واضح آنکه اطلاعات او حاکی از آنست که اصلاح‌طلبان هرگز نتوانسته‌اند به اندازه مورد انتظار خود و حامیانشان از دولت دوم روحانی سهم بگیرند.

این «کم‌محلی رئیس‌جمهور» اما به زعم خود اصلاح‌طلبان حتی قابل پیش‌بینی بود و صادقی گویا چیز جدیدی نگفته است...

پیش از این، مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات طی اظهاراتی گفته بود: «تا جایی که من اطلاع دارم حتی یک پیشنهاد هم به اصلاح‌طبان داده نشده تا به صورت مشخص و برنامه‌ریزی برای کابینه تصمیم بگیرند.»

او افزوده بود: قبل از جلسه کمیته تعامل با رییس‌جمهور، تماس‌هایی از سوی نزدیکان آقای روحانی با افراد مختلف گرفته شده تا نقطه نظرات و پیشنهاداتی را که دارند به مشورت بگذارند، اما این که اصلاح‌طلبان پیشنهادهای روشنی به رییس‌جمهور داده باشند خیر، نبوده است.

ناامیدی صادقی از کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی در عین حال یادآور این نکته نیز هست که اصلاح‌طلبان رضایتی از کابینه اول روحانی هم نداشتند.

محمدرضا خاتمی اخیراً در یک گفت‌وگو با روزنامه شرق در این رابطه تصریح کرده بود: دیدید که در دولت اول روحانی، در بخش توسعه سیاسی و فرهنگی، هیچ فرد اصلاح‌طلبی در مسئولیت‌های رسمی مرتبط با این حوزه‌ها در دولت قرار نگرفت. البته در بخش اقتصادی هم اصلاح‌طلب شاخصی حضور نداشت.

خاتمی در ادامه این اعتراف تلخ، البته از این هم گفته بود که «ما از شرایط رضایت داریم» اما کیست که نداند این پاکبازی صرفاً از سر اجبار است و البته یک تاریخ انقضای مشخص هم دارد!

 

*اصولگرایان در کابینه دوازدهم/ اصلاح‌طلبان دچار «بردگی جریانی» در مقابل روحانی شده‌اند

ماجرای عجیب دیگر پیرامون کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی که به تازگی مسجّل شده، مشورت رئیس‌جمهور با اصولگرایان است.

صادقی در مصاحبه خود با اعتماد در این باره می‌گوید: (روحانی) گفت از سه دسته به من لیست دادند. یک دسته ستاد انتخاباتی ایشان با محوریت آقایان بانک و شریعتمداری: دسته دوم اصلاح طلبان با محوریت آقای جهانگیری که لیستی را به ایشان داده اند. آقای روحانی گفت من به آقای جهانگیری گفتم فکر کن خودت رییس جمهور هستی و می خواهی کابینه را بچینی و همان افراد را به من معرفی کن. دسته سوم هم اصولگرایان معتدل بودند که به ایشان لیست داده‌اند.

روزنامه اعتماد همچنین در ادامه از صادقی می‌پرسد: در حال حاضر موضوعی که شنیده می شود این است که کابینه دوازدهم چیده شده و این قبیل دیدار با اصلاح طلبان هم صوری است. با توجه به اینکه شما گفتید رییس جمهور در حال رایزنی با رهبری است به نظر می رسد این شایعه درست باشد و آقای روحانی درباره کابینه به قطعیتی رسیده است. این طور نیست؟!

و او پاسخ می‌دهد: بله، البته ایشان گفت هنوز چهار، پنج وزیر قطعی نشده است. اما به نظر می رسد شاکله اصلی کابینه شکل گرفته است.

به گزارش فارس، اصلاح‌طلبان از چند هفته قبل استشمام کرده بودند که باید خود را موافق حضور اصولگرایان در کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی نشان بدهند.

محمدرضا تابش، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدتی قبل در بخشی از یک مصاحبه با سایت خبرآنلاین و در پاسخ به این سؤال که «برخی اصلاح‌طلب‌ها عنوان می کنند شاید بهتر باشد برخی چهره های اصولگرا مانند باهنر در کابینه حضور داشته باشند تا بتوانند در مقابل تندروهای طیف خودشان بایستند. نظر شما چیست؟» گفته بود:

«من وارد مصادیق نمی شوم اما از آنجایی که ما با یکسری ابرچالش‌ها روبه رو هستیم، تا مقام معظم رهبری و سران سه قوه حمایت نکنند و اجماعی ایجاد نشود و تا زمانی که یک کابینه کارآمد که خود را موظف به اجرای راهبردهای رئیس جهور نداند، شکل نگیرد؛ نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. بنابراین اینکه در کابینه اصولگرایان معتدلی که دل در گرو اعتلای کشور دارند و متعهد هستند شعارها و آرمان‎های رئیس جمهور را پیش ببرند عیبی نیست. وقتی ما صحبت از آشتی ملی می‌کنیم بهتر است کاری کنیم که در کابینه همه حضور داشته باشند.»

در کنار او، محمد کیانوش‌راد و محمدرضا خاتمی نیز در یک یادداشت و در یک مصاحبه، اشاراتی به این رضایت از حضور اصولگرایان داشته‌اند.

ماجرای جالب دیگری که در پیوست صحبت‌های صادقی مسبوق به سابقه است، اظهار تأسف روزنامه اعتماد به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» از کم‌محلی رئیس‌جمهور روحانی به جریان اصلاحات است که پیش از صادقی، در گفت‌وگو با یک اصلاح‌طلب دیگر نیز ابراز شده بود.

علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت، چند هفته قبل و در اقتفای صحبت خبرنگار اعتماد که به او گفته بود «رئیس‌جمهور روحانی در چینش کابینه با فراکسیون امید و احزاب اصلاح‌طلب مشورت نکرده است» دست به توجیه اقدام روحانی می‌زند و در ادبیاتی کرنش‌مآب تصریح می‌کند:

«مشورت به دو گونه است. یک زمانی با تشکل ها مشورت می شود و یک زمان با افراد. حتما آقای روحانی با افراد مشورت می کند. با کسانی که احساس کند می توانند به او کمک کنند تا کابینه بهتر بسته شود. قراین و شواهد هم همین را نشان می دهد: ما از این نظر مثلا فکر نمی کنیم آقای روحانی در فضای بسته کار می کند و نظر دیگران هیچ اهمیتی برایش ندارد. طرف مشورت قرار گرفتن به معنای اینکه رییس جمهور پیشنهادات را بپذیرد، نیست. هرکس می تواند نظرات خود را ارایه کند اما نباید انتظار داشت حتما رییس جمهور به آن پیشنهادات باید عمل کند.»

اعترافات اصلاح‌طلبان درباره کم‌محلی رئیس‌جمهور روحانی، حضور اصولگرایان در کابینه دولت دوازدهم و ... که تداعی‌گر نوعی «بردگی جریانی» است در کنار سهم‌خواهی گسترده آنها از کابینه که تحت عنوان «دلسوزی برای دولت و پاسداری از رأی مردم» صورت می‌گیرد، جملگی رخدادهایی هستند که بایستی محل تأمل جدی مردم و فعالان کشور باشند.

خاصه آنکه اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور روحانی درباره یک حقیقت مهم نیز کمتر صحبت می‌کنند و آن اینکه اصلاح‌طلبان در حالی مدعی حمایت از روحانی در انتخابات 96 هستند که نه تنها صراحتا تأکید کردند روحانی نامزد رسمی آنها نیست بلکه با اصرار هم از این گفتند که برای او ستاد انتخاباتی تشکیل نمی‌دهند.

چرای این رخدادها در کنار اظهارات بالا می‌تواند روشن‌کننده حقایق زیادی باشد...