سرفصل‌های لایحه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران

شب گذشته نسخه جدید طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی با ۴۱۹ رای موافق در برابر تنها ۳ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید.

این طرح در حالی تصویب شد که نسخه قبلی آن با عنوان «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» ماه گذشته با ۹۸ رای موافق در برابر فقط ۲ رای مخالف در مجلس سنا تصویب شده بود؛ اما از آنجا که طبق قانون اساسی آمریکا، مبداء مصوباتی مانند لوایح تحریمی که می‌توانند منشا درآمدی برای دولت باشند باید مجلس نمایندگان باشد نه مجلس سنا، نسخه جدیدی از آن از سوی این مجلس مطرح شد؛ با این تفاوت که این بار علاوه بر تحریم‌های روسیه، تحریم‌های مربوط به کره شمالی نیز به عنوان متمم به آن اضافه شده است.

سرفصل‌های تحریم ایران که در مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا به آنها اشاره شده است، عبارتند از:

تحریم برنامه موشکی

بر اساس طرح تحریمی جدید، رئیس جمهور آمریکا مکلف است هر فرد و یا شرکتی که با برنامه موشکی دولت ایران در ارتباط باشد را مورد تحریم اقتصادی و ممنوعیت سفر قرار دهد. این تحریم شامل همکاری با ساخت و توسعه هرگونه سلاح دیگری در ایران که از آن با عنوان سلاح کشتار جمعی یاد می‌شود نیز خواهد بود. هر شخص یا نهادی که به نوعی به برنامه موشکی بالستیک ایران یا به فروش و انتقال تجهیزات نظامی خاص به این کشور کمک می‌کند یا کمک فنی یا مالی در این زمینه ارائه می‌دهد، مورد تحریم‌های توقیف اموال و محرومیت از تجارت با آمریکا قرار می‌گیرد.

تحریم‌های حقوق بشری

طبق این مصوبه، وزارت امور خارجه آمریکا مسئول شناسایی افرادی است که در ایران مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند. این افراد پس از معرفی در فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا قرار خواهند گرفت.

تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 به موجب طرح تحریمی جدید مجلس نمایندگان آمریکا، سپاه پاسداران ایران و هر فرد خارجی که دارای مقام رسمی و یا وابستگی به این گروه نظامی هستند، به اتهام حمایت از تروریسم، مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌دارایی از قبیل توقیف اموال و منع تبادلات مالی و بانکی با آمریکا قرار می‌گیرند. نیروی قدس سپاه پاسداران به موجب فرمانی که یک دهه پیش صادر شد، همچنان حامی تروریسم محسوب شده و تحت تحریم قرار خواهد داشت.

تحریم تسلیحاتی

 هر شخص یا شرکتی که تجهیزات تسلیحاتی را به ایران منتقل کند و یا به این کشور بفروشد، طبق مصوبه جدید تحت تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت. این تجهیزات شامل انواع تانک، خودروهای زرهی، تسلیحات کالیبر دار، جنگنده، بالگرد، ناو جنگی، موشک و سامانه موشکی می‌شود. علاوه بر این،، ارائه دانش جنگی، آموزش‌های فنی نظامی، مشاوره و یا تامین مالی مرتبط با سلاح‌های جنگی نیز مستوجب تحریم شناخته می‌شود.

الزامات گزارشی

این لایحه، وزارت خارجه، دفاع، خزانه‌داری و آژانس اطلاعات ملی آمریکا را موظف می‌کند هر دو سال یکبار گزارش کاملی از فعالیت‌های نامتعارف ایران که تهدیدی برای آمریکا و متحدانش در خاورمیانه و شمال آفریقا به حساب می‌آیند، ارائه دهند. در این گزارش باید اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و ارزیابی توان این کشور در تولید سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک قید شده باشد.

همچنین باید هر 180 روز گزارشی به کنگره آمریکا ارسال شود تا موارد اختلاف میان تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا و آن دسته از تحریم‌هایی که از سوی آمریکا وضع شده، مورد ارزیابی قرار بگیرد. گزارش دیگری نیز هر 180 روز درباره وضع زندانیان آمریکایی در ایران تهیه خواهد شد.

 در بند آخر این طرح تصریح شده است رئیس‌جمهور می‌تواند در چارچوب اختیارات خود اعمال یا تداوم اعمال برخی تحریم‌ها را در شرایط خاص موقتاً تعلیق کند. اما این تعلیق باید با مجوز کنگره باشد.